ילדים, הזהרו מעמנואל קאנט!

טוויטר זה מקום שאני מבלה בו פה ושם. לפעמים יותר לפעמים פחות. השימוש שאני עושה בו הוא במיוחד כדי לפרסם את הפוסטים בבלוג, אבל אני מאוד נהנה לעקוב אחרי חבורת השמאלנים שמהווה את הפיד המאוד סלקטיבי שלי. וכך נחשפתי לציוץ הבא. אל תלחצו. המדובר בבחור בשם ג'ו קרטר מארצות הברית שצירף תמונה של מהדורה של 'הביקורות' של קאנט, כשעליה האזהרה הבאה (מתורגם מאנגלית על ידי:)

ספר זה הוא תוצר של זמנו, ואינו משקף את הערכים שהיה משקף לו היה נכתב כיום. הורים ירצו אולי לדון עם ילדיהם כיצד דעות על גזע, מגדר, מיניות, אתניות ויחסים בין אישיים השתנו מאז נכתב ספר זה בטרם ירשו להם לקרוא ביצירה קלאסית זו.

וואלה? וואלה. האינסטינקט הראשון הוא לומר "אבל הציווי הקטגורי הוא סינתיטי אפריורי! הוא תופס בכל מקום בו פועלת תבונה! הוא נעלה מעל לזמן!" אבל מצד שני זה רעיון לא רע.

אפשר לשים את האזהרה הזו על המון טקסטים. הראשון שאני חושב עליו הוא התנ"ך. וזה רעיון לא רע שבמקום ללמד את התנ"ך כמודל נעלה מאוד של מוסר, דבר האל המחלחל בין הדורות כציווי ישיר אל הקורא (הנחשף אליו לרוב בגיל הרך) יש להסביר שהספר הוא תוצר של זמנו ודעות על גזע, מגדר, מיניות, מחיית עמלק ומשכב זכר די השתנו מאז.

אבל חיפוש נוסף בגוגל מעלה שהאנשים הטובים בהוצאת ויילדר כבר הקדימו אותי, וחטפו על הראש מאנשי פוקס ניוז על זה ששמו את הפיסקה הזו על העותק שהם מפיצים של החוקה האמריקאית. 

לא פלא שאת הארטילריה הזו הם חטפו מפוקס ניוז. כי העניין הזה חושף את הסוג הצבוע מאוד של ליברליזם אמריקאי במערומיו. כלא מחשבתי צר ודוחק, שאינו מאפשר לדעה כופרת לחדור אליו. שבשם עקרונות של חופש ושוויון רודף, למעשה את המחשבה החופשית (והתנייה הזו היא מעין רדיפה. יש מעט מאוד דרכים לרדוף פילוסוף מת. זו אחת מהן).

קאנט אכן היה רחוק מלהיות ליברל. יהודה מלצר כתב על תורתו במבוא ל'הנחת יסוד למטאפיסיקה של המידות' – "נשים, משרתים וילדים הם רכוש; הומוסקסואליות היא רע שאי אפשר להעלות על שפתינו; אוננות היא במובן מסוים רע חמור יותר מאשר רצח עצמי; תינוקות 'לא חוקיים' אפשר להרוג, הם אינם ראויים להגנתו של החוק".

ועדיין אני רואה, במובנים רבים, את העולם דרך עיניו של קאנט. מי שמאיתנו שהוא תינוק לא חוקי יכול להירגע. דיברתי היטב עם הורי בטרם פתחתי בקריאת 'ביקורת התבונה הטהורה', והבנתי כל מה שצריך.

ניסיתי לערוך שיחה דומה עם בתי אבל היא הסבירה לי שהיא לא מתכוונת לבזבז את מעט הזמן שנותר לה עד היציאה לשנת שירות על קריאה בספרים של פילוסופים גרמנים מלפני מיליונת'לפים שנה. לאחר שהבהרתי לה ש'הנחת יסוד למטאפיסיקה של המידות' הוא קטן יותר בהיקף ומעט ברור יותר מה'ביקורות' לא נחה דעתה, והיא הביעה חשד כלפי כל ספר שבכותרת שלו יש מילה עם תשע אותיות.

ממתק? שיר זה עומד באופן מוחלט בניגוד לציווי הקטגורי, המצווה עלינו לפתח את כישרונותינו ולא לייחד את חיינו, כאותם תושבי הים הדרומי, 'לבטלה, לתענוגים, לפרייה ורבייה ובמילה אחת – להנאה.' ואכן, השיר הזה מעלה תורת מוסר אלטרנטיבית לציווי הקטגורי, אך בניגוד לגב' עם המרטיני הוורוד ששרה את השיר הזה, יש לי כל כוונה לפתח את כשרונותי במידה כזו, שאגיע לצד השני של הקיץ הזה כשהטקסט של הדוקטורט (שניים וחצי פרקים שנותרו לי לכתוב מתוך כשמונה) כתוב.

4 מחשבות על “ילדים, הזהרו מעמנואל קאנט!

  1. כל זמן שנסתכל על כל יצירה כעל תוצר אנושי, נעלה ככל שיהיה, ולא פרי רוח אלוהים או צו קטגורי אקסיומטי – דייני. במילים אחרות, אלוהים ברא אותנו תבוניים, כנראה שהוא התכוון שנשתמש בשכל שלנו.
    ואגב הבת שלך: אבא שלי חוקר צמחים, ורק אחרי שעזבתי את הבית הייתי מוכנה להסתכל על מגדיר פרחים. מי יודע, אולי בסוף היא עוד תמצא את עצמה בחוג לפילוסופיה 🙂

    אהבתי

    • זה ודאי. אבל גם הקיצוניות השנייה – להסתכל על הערכים שלנו כאן ועכשיו כאמת המידה המוחלטת לפיה ניתן למדוד את יצירות העבר – לא משהו. הבת שלי תמצא את עצמה, כך אני מקווה, בבצלאל.

      אהבתי

  2. מסכימה מאוד עם מניפה למעלה שכתבה שאלוהים כנראה התכוון שנשתמש בשכל שלנו. (:
    אשר לנכסי צאן ברזל מן העבר, רצוי באמת לשפוט אותם תמיד אחרי ששוקלים את הרקע שמתוכו צמחו.
    ואשר לילדה – הנח לה בינתיים (:
    בהצלחה עם הדוקטורט. הקצב שלך נראה לי פורץ דרך לפי כל אמת מידה מקובלת.

    אהבתי

    • לא תמיד 'ראוי לשפוט אחרי ששוקלים את הרקע'. לא צריך לשפוט את הרקע של משפט פיתגורס, על אף שזה נוסח לפני אלפי שנים. תורתו של קאנט מתיימרת להיות משפט פיתגורס של הפילוסופיה. משהו סינתיטי אפריורי שניתן להשיגו בכוח השכל בלבד, ואין עליו עוררין. בין היתר, זה מה שמגוחך בתבנית הזו. לגבי הקצב – התחלתי את הכתיבה באוקטובר 2013. אני לא ממש ממש ממש פורץ דרך.

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s