השורשים חודרים עמוק

יש כמה דברים שבחיים לא חשבתי שיקרו לי. למשל לשמוע ברדיו כומר נוצרי גרמני שמספר איך יהודים שרפו לו את הכנסייה ולהתבייש. לא חשבתי שאגיע לזה. בעצם כן, כי אם האנשים שזה אורח החשיבה שלהם מסוגלים לקחת ילד, לשפוך לו בנזין לפה ולהצית, אז כנסייה זה קטן עליהם. ובכל אופן – היפוך כה מושלם של התפקידים מליל הבדולח 1938 ועד טבחה 2015, בתקופה היסטורית כה קצרה.

אז היום תפסו את החבר'ה הטובים שעשו את זה, ומסתבר שזה לא סתם, כאילו בא להם לשרוף כנסייה. יש משנה סדורה, ותכנית פעולה. הארץ מספר כי זו התארגנות שלמה של חבר'ה נחמדים, וכי יש להם איזה מסמך עם עקרונות ודרכי פעולה – " במסמך ההקמה של ההתארגנות שפורסם אתמול נכתב בין היתר כיצד יש לקיים את "המרד", וצוין שם כי למדינת ישראל אין זכות קיום וכי יש להרוס אותה כדי לבנות מחדש את מלכות ישראל. "למדינת ישראל יש המון 'נקודות תורפה', נושאים שבהם הולכים על קצות האצבעות", נכתב במסמך. "כדי לא לעורר מהומות, מה שאנחנו נעשה זה פשוט 'להדליק' את כל חביות הנפץ האלו, את כל השאלות והסתירות בין יהדות לדמוקרטיה. בין הצביון היהודי לצביון החילוני בלי לפחד מהתוצאות. ערעור יכולת השלטון במדינה". עוד נכתב באותו מסמך כי "המרד" צריך לכלול מינוי מלך, בניין מקדש, ערעור היחסים בין ישראל למדינות אחרות, גירוש גויים וכפייה דתית במרחב הציבורי."

נו, אז איפה שמעתי את הדברים האלה קודם? טוב, ברור שהחבר'ה האלה לא המציאו כלום. קדמה להם, בשנות ה-50 'ברית הקנאים'. החבר'ה האלה, שזה האורגינל, ואלה של היום מעין חיקוי חיוור, אפילו ניסו לפוצץ ישיבה של הכנסת. הם הציתו מכוניות, אטליז לא כשר, מסעדה, ואפילו החדירו לכנסת פצצה שעמדו להפעיל, אלמלא שפרינצק שהיה לו מידע מודיעיני קיבל רגליים קרות ונעל את הישיבה לפני הזמן. החבר'ה נתפסו באיזה ישיבה שנקראה 'מדרשת סיני' ומצאו אצלם ממש ים תחמושת, תמ"קים, אקדחים, כל מיני כדורים ורימונים, ואשקרה 227 גרם חשיש. זה מה שנקרא מחתרת בראש טוב, ומבחינה תורנית הקדימו החבר'ה האלה את כבוד הרב הלגליזטור ליצמן וכל הכבוד להם, באמת.

ומה הרעיון מאחורי כל העניין? בדיוק אותו קטע של להשליט את תורת ישראל בפרשנותה ההזויה והקיצונית על המרחב הציבורי, או כמו שאמרו דברי ההשבעה שהיה נשבע כל חבר חדש במחתרת –

"דע כי ארוכה היא דרכנו, קשה היא ומלאת חתחתים, הקרבה ללא גבול דרשת בדרך זו אל המטרה הקדושה והנעלה. היום אתה נכנס למסגרת קנאית אשר מטרתה להשליט את חיי התורה במדינה ובעם, בכל הדרכים! וגם התוקפניים! קרא אחרי: הלא משנאיך ה' אשנא ובמתקוממיך אתקוטט, תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי חקרני קל ודע לבבי בחנני ודע שרעפי וראה אם הדרך עצב בי ונחני בדרך עולם…‏"

אז מי שרוצה לקרוא עיתונים מהתקופה על מיהם ומהם שילחץ על הלינקים, ואז הוא יגלה שם שם מוכר – כבוד הרב מרדכי אליהו, לא פחות.

אז ככה, הבחור הזה, ישב קצת, והשתחרר ואשקרה נהיה הרב הראשי, לא פחות. מה היחס שלו ל'משובת הנעורים' של לשרוף איטליזים, להצית חנויות, ולנסות לפוצץ את הכנסת עם פצצה? הוא אמר – "אני מודה שהדרך שבה הלכתי בעבר אינה מתאימה לדורנו, לא שהתורה השתנתה חס-וחלילה אלא שהדרך להחדירה לעם השתנתה". וואלה? וואלה. זה לא שממש אסור לשרוף איטליזים, לפוצץ ישיבות כנסת, ולנסות להשליט את התורה בכוח, אבל תראו, זה כנראה לא עובד בואו ננסה משהו אחר.

טוב. הוא ניסה ודי הצליח. בשנים האחרונות לחייו הוא הפך למין באבא חרד"לית כזאת, בקטע של ממש הערצת קדושים שעד אז לא הייתה מקובלת בחוגים האלה. הוא הועלה לדרגת קדוש עוד בחייו.

אני מוכן להתערב שאם במקום לאמץ את תורתו, להעלות אותו לדרגת קדוש, וללכת אחרי פסקי ההלכה שהוציא, היה הציבור הדתי והדתי לאומי אומר 'טרוריסטים – לא אצלנו. רוצה להשליט את ההלכה בכוח? סבבה. פה עוד אלף אלפיים קילומטר מזרחה יש את איראן, תנסה שם' לא היינו נמצאים היום עם כנסייה שרופה ושני חוליגנים יושבים על הספסל ומחייכים.

וסך הכל יש להם מה לחייך. האנשים ששרפו את בית הספר הדו לשוני בירושלים קיבלו שנתיים. אני מוכן להתערב שזה מה שצפוי גם לחבר'ה האלה פחות או יותר (תיקון 113 לחוק העונשין בקטע של הבניית הענישה אומר שאי אפשר לחרוג הרבה מסטנדרט ענישה בעניינים האלה). אז מה זה שנתיים? זה כלום. יצאו, יחזרו לחברה, יאמצו אותם כמו שאמצו את קודמיהם הטרוריסטים, ממרדכי אליהו ועד יהודה עציון.

ואני די בטוח שלא אראה את היום כי יש להם עלי פור של עשרים וחמש שנה, אבל לא מן הנמנע שאנחנו מגדלים כאן רב ראשי בהמשך הדרך. היו דברים מעולם.

אז חמודים – בהצלחה. קצת קשה בהתחלה, אבל בסוף מקבלים גלימה וכובע מצחיק וכולם עושים מה שאתה אומר, גם החילונים כי אתה רב ראשי ואתה שולט בהם.

ממתק? יאללה. נלך על שירת נשים. Non, Je ne regrette rien 

מה, לא מתאים? באבוה מתאים. קדימה אדית.

8 מחשבות על “השורשים חודרים עמוק

  1. ומאז שפרסמת את זה התהפך עלינו העולם פעמיים, וקרו דברים עוד יותר גרועים. אני תוהה אם ההנהגה שלנו מבינה בכלל שאם היא לא תתעשת, ומהר, היא עצמה תיפול בפני הפורעים האלה. לא נראה לי שיש להם סנטימנטים ענוגים לטובתה.

    Liked by 1 person

  2. שנאה מולידה שנאה
    בימים האחרונים כולם דיברו על חורבן בית המקדש
    והיה קצת רעש באינטרנט על זה שאנשים לא מבינים למה צריך להשבית את כל העולם בערב תשעה באב
    למה אנשים חילוניים שממש לא אכפת להם, צריכים לסבול בגלל חג שלא קשור אליהם בכלל
    ולכן סוגרים להם את כל מקומות הבילוי בת"א ובכלל

    בתור אדם חילוני הכפייה הדתית מפריעה לי
    אני חושבת שצריכה להיות הפרדת דת ממדינה
    כי בלי זה המדינה שלנו לא באמת דמוקרטית
    והפרדת דת ממדינה לא אומרת שמדינת ישראל תפסיק להיות בית לאומי לעם היהודי
    רק שההלכה לא תהיה זו שקובעת את החוק

    ב-ד אמותי אני אעשה מה שבא לי

    השנאה הזאת, אני לא מבינה מה מלבה אותה
    ולמה אנשים מחפשים ללבות אותה כל כך
    אנשים מדברים מצד אחד כמה חשובה אחדות ואהבה
    ומצד שני, מציתים שנאה לגבי כל מי ששונה מהם

    אלה ימים עצובים מאוד

    אהבתי

כתיבת תגובה