דבר כפיראט!

בשנים האחרונות אנשים התחילו לציין כל מיני מועדים, קטע רשת כזה. הידועים יותר הם 'יום המגבת' שחל ביום פטירתו של דאגלס אדאמס, ו'יום פיי' שהוא כמובן 14.3. אבל יש גם כל מיני ימים מונפצים יותר ופחות, ולמעשה בכל יום יש את הקטע שלו. יום ההולדת שלי, למשל, 6 בפברואר, הוכרז כ'יום הברווז הצולע'. מה שאמורים לעשות ביום הזה הוא לתת הכרה ואהבה לאנשים שנמצאים בסוף דרכם המקצועית ואינם אפקטיביים בתפקיד הנוכחי שלהם, כמו נשיא בסוף תקופת כהונתו השנייה. זה מתאים לי בול כי אני לא אפקטיבי בשום תפקיד שיציבו אותי בו.

אז? היום, ה-19 בספטמבר הוא יום 'דבר כמו פיראט' הבינלאומי. יש לזה כמה כללים די אידיוטיים כמו לומר 'ארררררר' בסוף כל משפט. זה יוצא איכשהו דבילי ומצחיק באנגלית, בעברית זה לא עובד. חוץ מזה, כבוגר התרגום הקלאסי של ישראל פישמן ל'אי המטמון', ששם הפיראט המפחיד "Black Dog" נקרא 'כלבא אוכמא', הייתי בטוח עד גיל מאוד מבוגר שפיראטים מדברים ארמית. כשגדלתי הבנתי שעורכי דין מדברים ארמית, והם גרועים מפיראטים.

אבל היום הוא גם יום הנישואים שלי. נאמן לדרישותיה של ש' לכך שלא אכתוב על ענייניה, לא אפרט כאן מעבר להצהרות האהבה הכלליות המוכרות לקוראי הבלוג. מבחינה מילטית החתונה היא דווקא מעניינת. את השריטה הרפורמית הייתה לנו כבר אז, והתכנית הייתה להתחתן אזרחית בקפריסין ואחרי כן טקס רפורמי בישראל. ההורים שלי נורא לחצו על חתונה אורתודוכסית כמו שצריך. הייתי אומר שאין לי מושג למה, אבל אחרי זה כתבתי על זה תזה שלמה לתואר שני שזה המילט האכזר שיוצר הביטוס בורדזיאני שגורם להם – חילונים גמורים – להתנהג לפי כללי השדה – שנוצר כמובן כדי לשמש מנגנון שליטה בפלסטינים אזרחי ישראל. הייתי אומר שזה קשקוש גמור, אבל מישהו נתן לי על זה 94 ואני ממשיך לדוקטורט על הבסיס הזה אז כנראה יש בזה משהו.

אבל אז עוד לא הייתי סגור על הקטע הזה, רק ידעתי שנישואים אורתודוכסיים בהם אני קונה את אשתי כאילו הייתה חפץ, זה לא משהו שאני רוצה. אבל גם לא רציתי לריב עם ההורים שלי יותר מדי, אז אחרי לחץ לא מתון של כמה חודשים נכנענו, וערכנו שני טקסים – אורתודוכסי, ושבוע לאחר מכן רפורמי. כבר כתבתי כאן כמה פעמים שהרב האורתודוכסי שחיתן אותנו הורשע לאחר מכן בכמה וכמה מעשים טובים, וריצה, כמדומני, עבודות שירות (מה שלא הפריע לעיריית עפולה לקרוא רחוב על שמו שאני מתבייש בכל פעם שאני הולך בו) בעוד שהרפורמי, כב' הרב לוי קלמן ויימן, הוא אחד האנשים הנאורים והחכמים שאני מכיר, פעיל מאוד בעמותות למען זכוית אדם, בארגוני 'תג מאיר', מתנגד לגזענות על כל צורותיה, והקים את אחת הקהילות הנפלאות ביותר 'כל הנשמה' בירושלים. כך שמבחינתי יש לי רק יום נישואים אחד, הוא היום שבו לוי קלמן ויימן השיא אותי לש'. 19.9.91.

שזה אשקרה 24 שנים, ואני נורא שמח כל יום מחדש, ורוצה עוד כמה עשורים, ולא מאמין שעבר כל כך הרבה זמן. הכרתי אותה כשהייתי בן 20 ואנחנו ביחד 27 שנים, וסך הכל אני לא זוכר איך זה לחיות בלעדיה. ושמח לשתף את כל העולם בהרגשה הזו. אז נחגוג, ואולי נדבר קצת כמו פיראטים. סך הכל צריכה להיות משמעות לזה ששני המועדים האלה נחגגים ביחד.

אבל היום הוא גם יום המאה לתחקיר ערוץ 2 על אורן חזן! גם את זה נחגוג בהפעלה קצרה של הקוראים. דרגו את האישים הבאים לפי מידת התאמתם לתפקידם ו/או לתפקיד אליו הם מיועדים –

אורן חזן, סגן יושב ראש הכנסת.

גל הירש, המפקד הכללי של משטרת ישראל.

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית.

גל אמיר, סגן אלוף העולם בציונות התשע"ד.

ממתק? אני יודע שזה וידאו שהבאתי הרבה, אבל אם יש כבר יום שודדי ים, אז כלת השודדים של ברכט זה נורא מתבקש. בדרך כלל אני מביא כאן את לוטה לניה שזה הביצוע המקורי ובגרמנית, אבל אין על נינה סימון, ולמרות הפגם הברור שהיא שרה באנגלית שיר שגרמנית היא השפה הטבעית שלו, היא לוקחת את השיר הזה למקומות גזעיים ומעמדיים שברכט לא חלם עליהם, וזה אחד הביצועים הכי שיש בכלל. אז ליום הנישואים שלי אני מפנק את עצמי בקצת נינה סימון ושיהיה לי מזל טוב ובסבבה.

26 מחשבות על “דבר כפיראט!

  1. יום נישואין שמח ומבורך!

    ומעניין כמה זוגות מתחזקים בגלל הרתיעה מהאפקטים של המילט חגיגה כפולה של מתי-במסמכים-ומתי-באמת. הייתי מנחשת שכשמאלצים אנשים לעשות שקר בנפשם, זה יוצא תמיד ככה, בהיסט מנומס. אבל זה כבר יותר סוציולגיה מאשר משפטים.

    אהבתי

  2. התאריך שלכם!!! פלינדרום. גם שלנו!!!
    (אמנם 8 שנים לפניכם).
    יום נישואין שמח גל, והיה משעשע לקרוא על הרב האורתודוכסי שפשע. אולי היה צריך להתייעץ עם עורך דין לפני שעשה מה שעשה.
    גם הרב שחיתן אותי הפך מפורסם אחר כך. אבל זה משום שהוא נכנס לכנסת במסגרת ש"ס. ככל הידוע לי דווקא הוא לא חטא בשחיתות, ואכן גם לא המשיך לקדנציות נוספות.

    Liked by 1 person

    • שמת לב? זה היה מכוון. זה פלינדרום בכל דרך שתכתבי את זה 19.9.91 או 19.9.1991. אני חושב שבעשרים וארבע השנים שאנו מציינים את היום הזה את הראשונה ששמת לב. ותרשי לי לנחש שהתחתנת בשלישי באוגוסט?

      אהבתי

  3. דירוג מ-1 עד-3 (שלוש הכי לא מתאים) ובסדר יורד לכמה שאחד יותר פושע לתפקיד (או בכלל) מהשני:

    1. גל אמיר, סגן אלוף העולם בציונות התשע"ד: 1
    2. דונאלד טראמפ, נשיא ארצות הברית: (כי כל עוד הוא עושה שמות בארה"ב אבל תורם לישראל, מכ'פת לי?!): 2
    3. גל הירש, המפקד הכללי של משטרת ישראל: 3
    4.אורן חזן, סגן יושב ראש הכנסת.: 3

    מסקנה: גל אמיר לראשות הממשלה?

    אהבתי

  4. לגבי נישואים בישראל
    רוב החילונים עדיין הולכים ומתחתנים בנישואים דתיים ולא אזרחיים
    בעיה כי בישראל גם אם התחתנת אזרחי תצטרך לעבור דרך הרבנות שזה לכשעצמו דיי מבאס
    לא מזמן קראתי על פרוייקט בהאדסטראט מחשבה שניה על ברית מילה
    והיה ראיון עם הבחור שמוציא את הספר שאמר שרוב החילונים הולכים ומלים את הילדים שלהם, למרות שהם לא דתיים, ובעקרון עד היום לא הוכחה שום סיבה בריאותית שנותנת הברית מילה, בראיון שהיה איתו ועם רב, הרב אמר שיהודים עושים ברית מילה מבחינה דתית ותו לא, הסיבות הבריאותיות הקיימות או שלא לא מעניינות אותם
    ופה נכנס העניין של למה אנשים חילונים עושים לילדים שלהם ברית מילה
    והאמת שהיום בישראל יש יותר ויותר הורים שבוחרים לא לעשות לילד שלהם ברית מילה
    טוב זו לא קבוצה כל כך גדולה, אבל עדיין
    אם יהיו לי ילדים אני לא רואה כל סיבה למול אותם
    בדיוק כמו שאני לא רואה שום סיבה להתחתן אם בכלל, ובטח שלא במשהו שקשור לאיזה מוסד דתי
    אבל זו אני…

    אהבתי

    • למעשה, יש יתרון בריאותי (קטן) במילה. בשעתו היה מאד קשה למצוא מידע בעל ערך בתחום בגלל קיצונים משני הצדדים. אני ממליץ על המאמר "Neonatal circumcision: a dispassionate analysis" הזמין בגוגל סקולר הקרוב למקום מגורייך.

      אהבתי

      • גם מה שעולה בגוגל סקולר יש לקחת עם קמצוץ של מלח (יש הבדל בין האייקרון אוהיו קומיוניטי קולג' ריביו אוף ג'נדר אנד פמיניסט סטאדיז לבין הרוורד לאו ריביו) אבל זו התחלה לא רעה. ניתחתי פעם את המילה כ'מנגנון סימון גופני מעצים' כך שאם כפות המאזניים פחות או יותר מעויינות מבחינה בריאותית, הסימון החברתי מכריע את הכף.

        אהבתי

        • כן, לזה רמזתי. יש המון מאמרים שכבר מהתמצית שלהם ברור מה הדעה שכותב המאמר בא לדחוף במורד הגרון שלך. המאמר לעיל הוא סקירה ספרותית וזיקוק המידע שאפשר להפיק ממה שכן פורסם עם הטיות כאלה ואחרות. גזר הדין הוא שאם שומרים על הגיינה של הפין ממש ממש טוב אז התועלת היא זניחה מאד (סיכון אפסי לסרטן הפין שגם ככה הוא מאד נדיר), אבל לרוב האנשים קשה לנקות את העורלה כמו שצריך ואז יש כל מני מחלות שאפשר לקבל.

          מה שתמיד אכזב אותי זה עד כמה אטומים האנשים שאמורים להיות בצד שלי. בנושא הזה אני לא בקונצנזוס, והיו כבר כמה ויכוחי פייסבוק שהתאיינו להם אחרי שכולם צעקו עלי תביא מאמרים תביא מאמרים, הבאתי מאמרים ואז פתאום אף אחד לא רוצה לדבר יותר, אבל המשיכו לכתוב בגנות ברית המילה וכמה היא ברברית ומיותרת. זה לא מפתיע שגם אנשי שלומי סובלים מהטיות האישוש ושאר מרעין בישין, אבל זה עדיין מאכזב.

          אהבתי

        • יש לי כבר כמה וכמה חברים שהחליטו לא למול את ילדיהם
          לכמה מהם יש בנים… אז…
          הקטע החברתי, זה לא צריך להיות השיקול העיקרי של ההורה אם למול את הילד או לא
          מה שכן בישראל רוב האנשים עושים את זה על אוטומט כאילו שזה מובן מאליו שצריך לעשות את זה
          בינתיים צריך להודות על זה שאין חוק במדינה שלנו שמחייב לעשות את זה

          אהבתי

            • בהתייחס לכתוב בפוסט שהפנית אליו, אני לא מרגישה שום קשר למקורות שלי. כפי שכתבתי אני אתאיסטית
              מסורת זה נחמד, אבל ברית מילה זו לא מסורת
              בְּרִית, היא מצווה ביהדות לפיה חובה למול כל זכר יהודי ביום השמיני ללידתו‏
              היות ואני לא מגדירה את עצמי יהודיה – זה לא ממש מעניין אותי החלק הזה (למרות שבת"ז שלי כתוב שכן, כי מעולם לא הלכתי להוריד את החלק הזה, ולו רק כדי להחליף את התמונה שם שבה בגיל 16 אני נראית יותר מבוגרת מעצמי היום… אל תשאל אותי איך זה קרה)

              בשורה התחתונה, ברית מילה היא דבר בלתי הפיך.
              כשיהיו לי יום אחד ילדים, אם יהיו לי בן, שהוא יקבל את ההחלטה הזאת בעצמו כשיהיה בוגר מספיק כדי לקבל החלטה כזאת.
              אני לא רוצה לקבל החלטה כזאת שמביאה לתוצאות בלתי הפיכות מבחינתו.
              אף פעם לא הלכתי אחרי העדר מה שנקרא
              ולא רק בקטע הזה

              אגב, אני כן שאלתי מישהו שעשה ברית מילה אחרי גיל 18, כי היה לו מאוד חשוב לעשות את זה כשהוא עלה לארץ (הוא יהודי אבל לא היה מקובל למול את הילדים במדינה בה הוא נולד) והוא אמר לי שיש הבדל תהומי בהרגשה מבחינתו
              זה לא שעכשיו הוא לא מרגיש כלום, אבל פחות הרבה פחות לעומת מה שהיה לפני כן

              אני מבינה אנשים שחשוב להם מבחינה דתית לעשות את זה
              אבל מעבר לזה אני אישית לא מוצאת שום סיבה הגיונית לזה

              אהבתי

            • קראתי עכשיו (הפוסט מלפני שהתחלתי לעקוב פה).

              זווית מעניינת. כליברל שהוא אי (חלומי הוא לגור בניו יורק, איפה שאתה אנונימי תמידית), התפיסה שלי הרבה יותר פשטנית. לבן שלי אין אוטונומיה, על גופו או על שום דבר אחר. כהורה, אני נושא באחריות עליו, שכוללת גם את הזכות לשלול את החרויות שלו כאוות נפשי.
              רק הבוקר הוא בחר לשחק באייפד במקום ללכת לגן, ועדיין איכשהו מצא את עצמו בגן בלי אייפד, בסתירה מובהקת לחופש העיסוק, חופש התנועה וכבוד האדם וחירותו.

              הסעד היחיד שיש לו כנגדי הוא כנגד מצב שבו אני מנצל את האפוטרופוסות שלי שלא כדי להיטיב עמו, כלומר בוגד באחריות שיש לי כלפיו. דווקא בחברה ליברלית, המנעד שצריך להכיל, של התנהגויות הוריות שהן למען טובת הילד, רחב מאד.
              בחברה חרדית, ייתכן שמוצדק להפקיע ילד מרשות ההורים אם יחנכו אותו לכפור בעיקר. מנגד, אצלנו ניטשים דיונים סוערים האם זה לגיטימי להפעיל סנקציות כלשהן כנגד הורים הנמנעים ממתן חיסונים שהוכחו לפי כל סטנדרט סביר כטובים בצורה מוחלטת. ברית מילה אפילו לא קרובה לגבול, בחברה ליברלית כמו שלנו. אי לכך, יבחר כל אדם לעצמו ולגוף צאצאיו, ויעזוב בשקט את ההורים האחרים.

              אהבתי

      • זה בעצם העניין
        בתור אדם חילוני ואתאיסט אני לא רואה שום סיבה הגיונית לעשות ברית מילה
        בן אדם שכן מייחס לזה חשיבות יכול לעשות את זה בבית חולים עם הרדמה וכו'
        אבל היות ומבחינתי אין חשיבות דתית, ומבחינה בריאותית שום דבר לא הוכח באופן וודאי כיעיל באופן גורף
        אני לא רואה סיבה לעשות את זה
        ואם כשיהיו לי ילדים והם ירצו לעשות ברית מילה, שיחליטו על זה בעצמם בגיל 18

        אהבתי

          • אני לא רואה שום קשר בין זה שאני לא רוצה למול את ילדי העתידיים לבין לתת להם חיסונים נגד מחלות שצריך וראוי לחסן נגדן

            אני אתאיסטית
            ברית מילה זו מצווה ששייכת לדת היהודית – שאין ביני לבינה שום קשר

            אהבתי

            • אם מניחים את המבוקש, קל מאד להגיע למסקנות שרוצים.

              התחלת מטיעון: לברית מילה אין ערך רפואי. הופרך.
              עברת לטיעון: לא אקבל עבור ילדי בחירה בלתי הפיכה, שיקבלו אותה בעצמם. אבל את כן עושה בחירות אחרות בלתי הפיכות (חיסונים). למה? כי בהן "יש תועלת". כלומר, את שוב מניחה במובלע שאין ערך לברית מילה והיא מנהג דתי גרידא, מה שכאמור הוכח כבר כשגוי.

              …וככה בדיוק התנהלו כל ויכוחי הפייסבוק שלי עם החבר'ה מהמילייה החילוני-ליברלי שאליו אני משתייך. יש משהו במילה שמוציא את השמרנות מכל הליברלים.

              אהבתי

              • זה לא עניין של שמרנות
                אין מחקרים שמראים באופן וודאי וחד משמעי את הנחיצות של ברית המילה, בדיוק כמו שאין מחקרים שמראים באופן וודאי וחד משמעי את אי נחיצותה.

                זה שאתה בחרת צד מסויים ואני צד אחר, ואתה לא מוכן לקבל את הצד שלי ומנסה כל הזמן לשכנע אותי בצדקתך, זה עניין אחר לגמרי.

                ורק לידע כללי
                אנחנו לא מנהלים ויכוח, אנחנו מנהלים דיון
                אולי אם היינו מנהלים אותו לפני כמה וכמה שנים שהתלבטתי בעניין היה מעניין אותי לשמוע שוב את הצד השני, ולראות הוכחות לכאן ולכאן
                אבל היות ואני כבר מזמן החלטתי
                אני מוצאת את הדיון הזה דיי מיותר
                אני בטוחה שיש לך דברים הרבה יותר חשובים לעשות מאשר להיכנס לפה בניסיון לשכנע אותי שאתה צודק

                אהבתי

כתיבת תגובה