מדריך קנטיאני להתנהגות באינתיפאדת הושענה רבא שתואם גם את ספר קוהלת.

אפילו בנאדם שהוא איך לומר לא העיפרון הכי מחודד בקלמר של הכנסת הזו, אורן חזן, שזה עתה מלאו 120 ימים מופלאים לתחקיר ערוץ 2 שהטיל ספק בכשירותו להיות לסגן יושב ראש הכנסת בשל חששות לסחר בסמים וסרסור לזנות, הבין  שאנו נמצאים בעידן האינתיפאדה השלישית, אינתיפאדת הושענה רבא. הוא מצייץ ציוץ, שלולא היה חבר מרכזי בקואליציה (כאילו סגן יושב ראש הכנסת וחבר וועדת ראש הביטחון) הייתה נשמעת בו משום פעולה לקריאה נמרצת, – "אינספור פיגועים בשעה האחרונה ברחבי הארץ! תפנימו! א-י-נ-ת-י-פ-א-ד-ה !!". מחרה מחזיק אחריו העיתון 'ישראל היום' שקורא ל'חומת מגן II".

סך הכל אני די מחובר לשתי הקריאות האלה, ומסכים שבאמת המצב בקאנטים וצריך לעשות משהו. לנו, תושבי הגליל הד'אהריסטי, יש פילטר שמסנן די הרבה ממה שקורה, כך שרק מעשי רצח שמסתיימים במשהו מאוד מזוויע כמו שני הרוגים, חודרים אותו דרך מסננת הדבש של החדשות אחת לשעה בגלגלצ או חוסר החדשות ב-88 FM. ועדיין יש תחושה שמשהו רע מאוד מאוד קורה, ולא כל כך מספרים לנו. הנה, אל מול דיווחים באתרי הפרא של הימין על התפרעויות משמעותיות של הפלסטינים בשטחים, אני בטוח שעוד יבוא היום ובחורינו המצויינים שורפי הילדים ישיבו מלחמה שערה, ושמה שקורה ביום יקבל תשובה ראויה בלילה וכיוצא בזה.

ושלא לטעות. אני מאוד כועס. יש לי איזה קשר חברתי עקיף ביותר לשני הנרצחים במכונית לעיני ילדיהם, והתרשמתי שהמדובר באנשים איכותיים ביותר, ואני כועס על רציחתם, כשם שאני כועס על כל רצח שהוא. אם מישהו סבור שהעובדה שמדובר ב'מתנחלים' משחקת תפקיד ושדמם של המתנחלים מותר, אז הוא כנראה לא מכיר אותי. אסור לרצוח. מתנחלים. ערבים. פלסטינים. יהודים. ילדים ששוכבים במיטה בדומה. ילדים ששוכבים במיטה באיתמר. ילדים ששוכבים במיטה בבית בעזה. אסור.

אז מה לעשות בעצם? 'חומת מגן II' לה קורא ישראל היום היא פנטזיה מטומטמת. מטומטמת כי בחומת מגן I (בוגר גאה! מגיע לי אות! היום מחלקים אותות לכל אחד. אני בוגר מלחמת ההתשה ברצועת הביטחון, האינתיפאדה הראשונה. מלחמת המפרץ הראשונה, חומת מגן, ולא קיבלתי כלום. זין קיבלתי.) נלחמו ב'תשתיות טרור' של ממש, בארגונים מסודרים, ובהנהגה עם היררכיה מאורגנת. כאן יש לנו בנאדם עם סכין. וילד עם אבן. ואכן כוחותינו נכנסו לכפר בו גר הסכינאי המנוח מאתמול, ועצרו את אביו ושני דודיו, פעולה שלו הייתה מתרחשת לפני ארבעים ושמונה שעות ייתכן שהייתה מונעת את הפיגוע וייתכן שלא. כרגע זה בגדר של לשפוך שמן על המדורה. ואמירה נורא ברורה שלכולם, מראש ממשלתנו ועד סגן ראש שבכ"נו המיועד למפכ"לות אין מושג מה לעשות.

כמובן, שעושים שרירים ואבו עלי איפה שאפשר, ועוצרים מבוקשים, ובצעד תמוה שחוקיותו מפוקפקת איפשרו כניסה לעיר העתיקה ל'אזרחי ישראל, תושבי העיר העתיקה, תיירים, בעלי עסקים ותלמידי בית ספר'. וירו טילים על בית של חמאסניק בג'נין ועושים קולות מאוד רמים. אבל היעילות של הצעדים האלה, איך לומר, קצת קלושה. מה שכן, בדרך כלל אני לא מתחבר למה שלנתניהו יש להגיד, אבל האמירה שלו על חברי ממשלה שמתנהגים כמו גדנע"ים בפייסבוק היא בדיוק במקום. בסך הכל חוץ מלהשתמש בכוח ועוד כוח ועוד כוח (ויש גבול בסך הכל, ואנחנו קרובים אליו מאוד אם לא עברנו) אז אין הרבה מה לעשות. והצעדים שהמטורפים האלה דורשים הם בלתי קבילים בעליל. והאמת היא שעד שהם יבינו שהבעייה היא לא שהשתמשו בעוד כוח אלא במילה הזו, המכוערת, שמתחילה ב'כי' ונגמרת ב'בוש', אז אין הרבה סיכויים שישתפר המצב. וההבנה הזו גדולה בכמה מספרים על כל חברי הממשלה הזו, מראש הממשלה ועד אחרון הגדנע"ים.

אז? אז הולך להיות רע מאוד, ולא להשתפר בזמן הקרוב. אני מחכה לרגע שזה יגלוש מהשטחים לכאן, וסך הכל היה לי די רע בכמה ימים האחרונים כי בכל מקום היו תהלוכות יום השנה לאירועי אוקטובר, וקצת נמנעתי מלהיכנס, עד שנשברתי היום כי הפלאפון התקלקל ואני מתקן רק בסח'נין כי בעפולה מחזיקים אותי בן ערובה עד שימכרו לי טלפון נורא יקר שאני לא רוצה ולא יכול להרשות לעצמי, ובסח'נין מתנהגים אלי כמו בנאדם.

מדריך קנטיאני להתנהגות באינתפיאדה זו?

הנה זה בא –

פעל באופן כזה, שלעולם לא תתייחס אל האנושות, הן זו שבך הן זו שבכל אדם אחר, כאל אמצעי בלבד, אלא תמיד ובאותו הזמן כאל תכלית.

קוהלת? כאילו בקטע של סוכות? אבל זה טוב תמיד ואשקרה משלים את קאנט –

כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ, לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ–עֲשֵׂה:  כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן, וְדַעַת וְחָכְמָה, בִּשְׁאוֹל, אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה.

זה בוב הודג' שקורא לעצמו קטפיש. חגשמח!

19 מחשבות על “מדריך קנטיאני להתנהגות באינתיפאדת הושענה רבא שתואם גם את ספר קוהלת.

  1. לא אוהבת נבואות זעם בסגנון 'הולך להיות רע עוד יותר'. היינו ברע עוד יותר פעם, עם פיגועים המוניים של עשרות הרוגים ותחבורה ציבורית משותקת. אבל את הסיפא של קאנט אני אוהבת וקהלת תמיד טוב.
    ואני קצת מיואשת מנושא אורן חזן. אולי תעשה מונה בצד, כי כרגע הוא מקבל משקל בלתי פרופורציונאלי בעליל בפוסטים שלך. ולמען האמת, לא מגיע לו. ולנו.

    אהבתי

    • לא נבואת זעם. לא אומר שהולך להיות הכי רע בעולם. רק רואה שמתחיל משהו רע. משהו שכל קורא עיתונים עם שתי עיניים שתי אזניים וקצת חומר אפור ביניהן יכול לומר גם הוא. לגבי אורן חזן, כרגע אני היחיד שזועק את העניין הזה. באמת. אם וכאשר זה יתפוס ואחרים יתחילו לאזכר, אוריד את המינון. וכן, זה מגעיל אותי, וכן, לא בא לי להתייחס לזה פעם אחר פעם. אבל זו חובתי כבלוגר. ז"א עד שבאמת יימאס לי.

      אהבתי

  2. בגדול אני מסכימה אתך, ורק העניין הזה עם המילה שכאילו לא אומרים נראה לי מופרך. אני מעדיפה לדייק כאן: ראשית, המילה כיבוש איננה מילה שאין משתמשים בה. אין צורך להציגה כאילו היא שמו של הלורד וולדמורט. ושנית, הצגת הבעיה כנובעת מן הכיבוש (ומכאן התפיסה שהבעיה תיפתר כשהכיבוש יסתיים) היא בעיניי טעות. טוב שהכיבוש יסתיים, והלוואי, אבל צריך שניקח בחשבון שהבעיה לא בהכרח תיפתר עם סיומו.

    אהבתי

    • אנשים מתייחסים לכל העניין כאילו זו איזה גזירת גורל, כאילו גורלנו היהודי גזר עלינו ללכת ברחוב ושידקרו אותנו ויירו בנו סתם כך. לא. יש ביצה עכורה בה גדלים יתושי הטרור האלה. מי שלא מדבר על הכיבוש לא יבין מה קורה. זה לא אומר שהפסקת הכיבוש היא פתרון פלא לכל בעייה. אבל היא צעד גדול קדימה.

      אהבתי

  3. לפעמים אני מוותר לעצמי בקלות יתרה. מה לעשות, אין לי עמוד שידרה. ואם לא אוותר לעצמי – אין מי שיעשה זאת עבורי. אז אני נהנה לבוא לכאן, לקרוא קצת ספרות של מד"ב. ומעולם לא הסתרתי, שאני נהנה לקרוא את כתביך.
    בקיצור: אורן חזן. אתה שב ומונה את ימיו בפרלמנט המכובד שלנו. אתה לא מבין, מדוע מגיבה אחרת כותבת שכולם שָם חרא, ושאין לה כבוד לאף אחד בכנסת. כדי להזכיר לכולנו היכן אנו חיים, אנסה להביא רשימה קצרה, שאני יותר ממשוכנע שאתה מודע לה ואף זוכר את אלה שאני אשכח:
    יצחק רבין – בס"ה חשבון דולרים, אבל לא חוקי. התפטרות.
    אריה דרעי – עבריין מורשע שישב בכלא, ומתפקד ככבוד שר הכלכלה הנוכחי.
    שלמה בניזרי, רפאל פנחסי, יאיר לוי, יאיר פרץ – עוד כמה חבר'ה מש"ס. חברי כנסת, שרים – ומורשעים. בטח מורשעים. אבל לפחות נעלמו מהמפה הפוליטית – בניגוד לדרעי.
    מה אתה אומר על נשיאים? קצב האנס עדיין בכלא. אבל גם מפקד חיל האוויר המהולל, עזר וייצמן, הנשיא האהוד – נאלץ להתפטר. חשדות פליליים על כסף מאחד, אדוארד סרוסי. אין כתב אישום, אבל עזר הולך הביתה.
    מה אתה אומר על ראשי ממשלה? אהוד ברק והעמותות? בוז'י, התקווה הלבנה נוטפת הכריזמה, שממלא פיו מים מאז ועד היום? אולי ראש ממשלה שעומד להיכנס לכלא? אולמרט ומעטפות הכסף? והולילנד? וראשון-טורס? – לא, לא יכול להיות, לא ראש ממשלה בישראל.
    ואולי נלך אצל הערבים? חבר הכנסת עזמי בשארה? גם לא יכול להיות. אנשי שלום הם. לולא נמלט – היה יושב גם הוא בכלא.
    שר אוצר? זה שכל כספי המדינה בידיו? הירשזון. גנב מורשע, שישב בכלא.
    נשים? לא, הן צחות. רגע, מה עם פאינה קירשנבאום? עדיין בבדיקה. אבל פרשה מהפוליטיקה.
    שר ותיק, רץ לנשיאות? פואד בן אליעזר? מאות אלפי דולרים של שוחד בכספת? נו, טוב, נשיא הוא כבר לא יהיה.
    יש עוד רץ לנשיאות, שסתם כך, בהתקף נדיבות, שילם מאות אלפי שקלים לעוזרת שלו. מה זאת אומרת, הגיע לה, לא? הכל כשר. כן, כן, מאיר שטרית, צח ותמים.

    אז אתה מוטרד מאד מאורן חזן? אני כבר לא. הוא לא גרוע מכל אלו. אם שרדנו את כולם – נשרוד גם אותו.
    כמו שמפָרמטים מחשב – כך צריך להעיף את כל הפוליטיקאים הנוכחיים שלנו, מהכנסת ומהממשלה. וגם להוציא את הלוביסטים מחוץ לחוק. וגם את התרומות מהטייקונים. לבחור רק אנשים חדשים, שלא היו מעורבים בפוליטיקה ולא היו בדרגים רמים, כמו רמטכ"לים לשעבר. סתם אנשים, שטרם הושחתו. שנהנה מהם – עד שהכוח והכסף ישחיתו גם אותם. אתה יודע, בדיוק כמוני, עד כמה התסריט הזה ריאלי…

    אהבתי

    • אורן חזן אינו גרוע מכל אלו. אבל יש שני הבדלים. הראשון, והפחות חשוב הוא שכל אלו עשו משהו לפני שהגיעו לקטע המושחת. רבין (שהתפטר מייד כשהועלו החשדות נגד אשתו) לא הגיע לפוליטיקה מכלום וכבר הואשם בשחיתות, וכך גם פואד, וייצמן, ברק ואפילו דרעי. האלמנט השני, וזה בדיוק מדוע שאני נטפל לחזן, הוא שהכתבה הזו שודרה ועולם כמנהגו נוהג – הוא עדיין משמש בתפקידו, למרות שברור לכל שנעשה מיקח טעות. אין חקירה רשמית, אין כתב אישום, אין העמדה לדין, ואדם שחשוד בסרסרות לזנות ושימוש בסמים קשים יושב על כס סגן יושב ראש הכנסת. זה מצב בלתי נסבל. חזן עצמו הוא דג רקק. החזניזם היא הבעייה. החוצפה היתרה.

      אהבתי

      • לגבי ההבדל הראשון, הרשה נא לי להציג נקודת מבט אחרת: את המעשים הלא חוקיים שלו עשה – לכאורה, כן? – אורן חזן בעודו אזרח פרטי. כל שאר החארות עשו זאת לאחר שזכו לאמון הציבור. אני מניח, שאורן חזן לא יסרסר בזונות בעודו ח"כ, כל השאר גנבו ופשעו בעודם ח"כים, שרים, ראשי ממשלה, ונשיאי מדינה.

        לגבי ההבדל השני: אני לא זוכר אותך סופר בבלוג שלך ימים, חודשים, או שנים – בנושא החקירה נגד איווט ליברמן. כמה זמן היה התיק נגדו פתוח – עד שזוכה פה אחד – 10 שנים? 13 שנים?
        מערכת משפטית שמניחה שישתמשו בה ככלי ניגוח פוליטי – מאבדת את הלגיטימיות שלה. לקח 13 שנים לסגור את התיק נגד ליברמן? – מצידי, 13 שנים עד לפתיחת חקירה נגד אורן חזן – זה פרק זמן לגיטימי.

        ואני רק רוצה לציין את המובן מאליו, שעד שלא הוכחה אשמתו – אורן חזן צח כשלג, וראוי משפטית לכהן כסגן יו"ר הכנסת. מה שלא אמור על שר הכלכלה של מדינתך, למשל.

        ועוד אני רוצה לציין, שכמו הכנסת והממשלה – גם מערכת המשפט ראויה לחריש עמוק. כי אין עוד מערכת הזויה ומנותקת מהעם כמו המערכת הזו. כי מערכת שנדרשת לחקיקה מיוחדת כדי שתטיל עונשי מינימום על זורקי אבנים ובקבוקי תבערה – היא מערכת מנותקת. שופטים שמטילים כמה חודשי מאסר על אנשים שמתכוונים להרוג ישראלים – שאל את משפחתו של אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל – אבל מטילים שלוש שנות מאסר על מטיל נעל על כבוד השופטת דורית בייניש – ובכן, מה יש להגיד על שופטים כאלו? או שהם הזויים, או שהם, כמוך, מאד עסוקים במילה הזו – "כיבוש" – והם מניחים לדיעותיהם הפוליטיות להסתנן לפסקי הדין שלהם, ובעיניהם מדובר, בעצם, בלוחמי-חופש.

        אני יודע, אני יודע: ממקומך, אני רק הדיוט שלא מוּדע לכל הפעילות הנשגבת שמתרחשת ממש כרגע בבית המשפט העליון. עד כמה הוא מגן הדמוקרטיה, עד כמה הוא מגן, בעצם, עלי. אני, לעומת זאת, מציע לתת לך יד, לעזור לך לרדת קצת אל העם.

        אהבתי

        • מה שמעצבן אותי בעניין אורן חזן הוא לא חטאיו ופשעיו (יש אכן פושעים גדולים ממנו, גם במקומות גבוהים מהמקום שהוא נמצא בו) אלא הדרך בה הוא ממשיך להחזיק בתפקידו כאילו קיבל אותו מידי שמיים, מבלי שאיש עושה על כך דבר. זה נפרד לגמרי משאלת אשמתו המשפטית (ואכן חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו) זו שאלה של התנהלות ציבורית נאותה. בקשר ליתר – אם אתה יודע מראש מה אכתוב ומה אענה, למה אתה טורח בכלל לפנות אלי?

          אהבתי

          • צודק. מרועה זונות ומסומם – לכאורה! – אתה מצפה ל"התנהלות ציבורית נאותה", ומרגיזה אותך "הדרך בה הוא ממשיך להחזיק בתפקידו כאילו קיבל אותו מידי שמיים".
            כלפי ראש ממשלה שמאפשר את כל זה – אתה הרבה יותר סלחן.
            לגמרי הגיוני.
            הנה, אתה רואה: לא הכל אני יודע. אתה ממשיך להפתיע.

            אהבתי

      • סלח לי על שאני מאריך, התאפקתי זמן רב:

        הפלא הכי גדול בעיניי, הוא היחס שלך כלפי ראש ממשלתנו האהוב, ביבי נתניהו. בעוד אתה רואה בו רָע קטן ומוגבל, מישהו שניתן לחיות איתו, מישהו שעדיף על אהוד ברק, מישהו שמצליח "להפגין משילוּת" – אני רואה בו שורש כל רע. לא אמנה כרגע את כל הרע שאני חושב על ביבי. רק אציין, שהעובדה שלא נפתחת שום חקירה נגד אורן חזן – היא בגלל ביבי. ביבי זקוק לאצבע של חזן לשמירה על הקואליציה שלו – ולכן חזן מוגן. גם החקירה נגד ליברמן התמשכה, כי היה נוח לביבי שליברמן ימשיך להתבשל על אש קטנה. לא במקרה זכתה החקירה לזריקת חיים פתאומית לפני כל מערכת בחירות. והיו במהלך החקירה כמה וכמה מערכות בחירות… ביבי הוא בנאדם שמנסה להכפיף את כל המערכות לשלטונו והשפעתו, כולל מערכת המשפט. המקרים של ליברמן ואורן חזן רק מוכיחים, שהוא זוכה להצלחה מסוימת. אתה רוצה לנקות את האורוות? אתה צריך להלחם בביבי, לא באורן חזן. אני, מצידי, מלא אושר בכל פעם שביבי נכשל בתוכניותיו. ראית לאיזה נשיא מקסים – רובי ריבלין – זכינו, לאחר שביבי נכשל בתוכניותיו? 🙂

        אהבתי

  4. אני חושבת שהבעיה היא לא באנשים
    הבעיה היא במנהיגים שלהם
    מה גורם לבן אדם לקום בבוקר ולהגיד, היום אני אלך לרצוח מישהו
    נבצר מבינתי הדבר הזה (סמים? שטיפות מוח? באמת שאין לי מושג)

    בסרט האלמנט החמישי יש קטע שבו מפציצים את ה"כדור השחור"
    ויש שם את הדו שיח הבא:
    Priest Vito Cornelius: Because it is evil, absolutely evil.
    President Lindberg: One more reason to shoot first.
    Priest Vito Cornelius: Evil begets evil, Mr. President. Shooting will only make it stronger.

    לדעתי זה אומר לא מעט…

    אהבתי

      • אני לא אומרת שהמצב של הערבים בישראל מניח את הדעת, כי הוא לא
        אבל המצב של הערבים במדינות הערביות, הוא גרוע עשרות מונים

        ואם כבר עסקנו בעניין הזה
        אז למה דאעש רוצחים את אחיהם הערבים? וגם את כל מי שלא ערבי?
        יש היגיון מאחורי זה? כי אני לא רואה אותם מנסים ליצור לאנשים תקווה, אולי חוסר תקווה בעוד הם מנסים להחזיר את העולם למאה ה12 או משהו כזה

        אהבתי

כתיבת תגובה