לבד באשחר

מסיבות ברורות לא הייתי רוצה לדבר על 'לבד בברלין'. ההשוואה לא הוגנת. אבל בטוח בסיילם היה איזה פוריטן שאמר לעצמו 'זה לא יכול להיות שיש כל כך הרבה מכשפות מסביבנו' ועל הסט של 'המפלצת מהאגם השחור' שהתרוקן לפתע, הייתה 'נערת מים' שאמרה לעצמה שלא ייתכן שכל הצוות, מהתסריטאי ועד התאורן, הם קומוניסטים. אני נמצא באותו מצב שבו תפיסת המציאות שלי שונה באופן קוטבי מכל סביבתי, החל באמצעי התקשורת וכלה בקרובים אלי ביותר, אשתי, אחותי. מה שמחמיר את העניין הוא שאני נמצא באסון טבע, והם נמצאים במתקפת טרור, ואף אחד מהמקומות אינו מקום נעים להימצא בו.

אאמין ל'הצתות' כשאראה פסק דין שבו שופט ששמע ראיות בהליך פומבי קבע שפלוני הצית אש במזיד. איני מאמין לפוליטיקאים, הם בעלי עניין – את אנחת הרווחה של ראש ממשלתנו על כך שהצוללות הוחלפו בסופר טאנקר באמצעי התקשורת אפשר היה לשמוע עד אשחר – איני מאמין לאמצעי התקשורת, הם הולכים אחר ההיסטריה ההמונית. איני מאמין לשמועות. אני מאמין לנסיון החיים שלי ולהגיון שלי. הפארסה של הימים האחרונים – מעצר של צעיר שנשא בכיסו נייר טואלט. מרדף אחר 'מציתים' בהרי ירושלים, ששיאו הרמת פצצת תאורה לאוויר, שכמובן גרמה לשריפת ענק, מעצרו של עיתונאי ערבי שכתב פוסט סטירי, אך חיזקה אצלי את ההרגשה הזו. הגל יעבור ומהשמועות על חוליות מציתים המצייתות לפיקוד אחיד תישאר רק שקית ניילון ובה נייר טואלט משומש שתוייג כראייה. אבל הנזק נגרם.

את מסע ההסתה המכוער כנגד עשרים אחוזים מאזרחי ישראל קלטתי מהיום הראשון, מאותה שריפה בהרי ירושלים. כבר אז היה פסק הדין של הרחוב – הצתה מכוונת. של ערבים. לאחר מכן היו הכותרות בישראל היום, ואותה נסיעה סיוטית ביום חמישי מעפולה לאשחר כאשר בבית בן חמש עשרה לבד שאמרו לו להישאר בבית ולסגור את בלוני הגז, והוא הריח עשן, כאשר הדרך מעפולה לאשחר ארכה שלוש שעות, במהלכן נאלצתי לשמוע את גלי צה"ל בהם אחד השדרנים, כמדומני ברדוגו, המציא את הביטוי 'אינתיפאדת הגפרורים' ואילץ מרואיין אחר מרואיין להודות שהמדובר במתקפת טרור יזומה. כל אלו רק עוררו אצלי את המחשבה שאולי אני צריך לחשוב בעצמי, ואולי קצת קצת להסתכל למקומות שהם אינם רוצים שאסתכל ולחשוב מה שהם אינם רוצים שאחשוב. אבוי לה לישראל של נתניהו בה אסון טבע הופך להזדמנות נוספת לפילוג שיסוי והסתה בקורבן החבוט, ולא להזדמנות לאחדות אל מול משבר, לסולידריות.

אני רק כמה שאלות –

* מדוע אותו אדם שדורש, ומקבל, חזקת חפות מוחלטת, חקירה יסודית שהיא בגדר 'בדיקה' נייטרלית לפני שאף מועלה חשד של ממש, ואין ספור הליכים המפרידים בינו ובין שמועות זדון על שחיתות שאם יש בשמועות אמת גרמה לישראל נזק המקביל לזה שגרמה השריפה, אינו נותן לחמישית מאזרחיו את אותה חזקת חפות, את אותו בירור עמוק ויסודי, אלא מצטרף למטיחי ההאשמה ב'טרור' שגם אם יש בה אמת (והיא כל כולה שקר) עדיין מוקדם מדי מלברר אותה ולו בירור ראשוני?

* מדוע חבריו למפלגה של מי שנתפס ובידו 700 ליטר דלק בתקופת ההתנתקות, הם הראשונים להאשים, להתרות, להפיץ את השמועה? האם לא ראויה להם הענווה, השתיקה?האם אינם רואים את ההבדל בין נער ערבי שנתפס עם נייר טואלט לבין סמוטריץ שנתפס עם תחנת דלק שלמה?

והתחושה הקשה היא שמאסון הכרמל ועד היום לא נעשה דבר, לא נלמדו לקחים. ההבדל הוא שאז היה שר הפנים הגזען אלי ישי, והיום משמש בתפקיד לוקח השוחד אריה דרעי. לקח אחד חשוב נלמד. באסון הכרמל הוטחה שוב ושוב האשמה בשר הפנים ובראש הממשלה. הייתה תחושה שבאמת השניים האלו הוכתמו. היום יש אשם אחר. יש ערבים. יש טרור. אין זה פלא שבראש המסיתים עומדים ראש הממשלה ושר הפנים השולל את מעמד התושב של המציתים (למי יש… בואו נחשוב… ערביי מזרח ירושלים המדוכאים, הכבושים ונטולי זכויות האנוש הבסיסיות.)

נסיים במשהו נורא חיובי שאין לו ממש קשר לשריפות אבל זו המלצה נורא חמה, ורציתי לסיים במשהו נחמד. אז לפני שבוע הייתי בשוק לווינסקי וראיתי שם בקבוק עם נוזל לבן עכור, ומייד נדלקתי. זה עראק שקדים של חברת 'ערבה' שלא הכרתי. חצי בקבוק ירד בשבוע שעבר בסבבה, כי הטעם באמת משתלב וזה עראק טוב. החצי השני הושלך למקרר. ביום רביעי הבאתי כמה ארגזים של ויינשטפן שהיה חסר וסיידר וכאלה, כי היה אמור להיות אירוע גדול ביום חמישי (בוטל בסוף כי הייתה שריפה נורא קרובה ואנשים פחדו) אז במקרר לא היה מקום לכל הוויינשטפן, אז זרקתי את ה'ערבה' למקפיא, מתוך הנחה שעראק לא קופא. אתמול כשחיפשתי את התוצר הסתבר שהשילוב של החומר של ה'שקדים' ביחד עם העראק יוצר משהו עם מרקם מדהים של ברד. זה התחסל בתוך חמש דקות. באמת!

שבוע טוב ובטוח לכולם.

12 מחשבות על “לבד באשחר

  1. 'לחשוב בעצמי' תמיד מומלץ. להאמין לפוליטיקאים לא מומלץ, וגם את התקשורת כדאי לקחת תמיד עם קמצוץ גדול של מלח. מצד שני, כשכבאים שעובדים כל יום, במשך שנים, בכיבוי שריפות, אומרים שהם מתרשמים שחלק מן השריפות נגרמו על ידי הצתות, אני נוטה להאמין להם. בין השאר משום שיש להניח שהם מבינים במקצועם לא פחות משאני מבינה במקצוע שלי. וגם משום שהצתות אינן דבר חדש כל כך, זה כבר קרה לא פעם קודם.

    אבל השורה התחתונה היא שלא תהיה ברירה אלא לחכות ולראות מה יתברר – אם הציתו, ובמיוחד כמה הציתו. וגם אם היו אנשים מרושעים וטיפשים שהציתו והוסיפו שמן למדורה (ולא מן הנמנע שהיו), זו לא אשמת כל הקבוצה שלהם, זו רק אשמתם האישית.

    דרך אגב, סתם לענייני מינוח: המונח (המיותר) 'אינתיפאדת ההצתות' לא בהכרח קשור לערבים בישראל, ממש כשם שהמונח 'אינתיפאדת הסכינים/יחידים' אינו מתייחס אליהם.

    אהבתי

    • תרשי לי לא להסכים בשני מישורים. כעורך דין אני דווקא מתעסק לעיתים עם תיקי נזיקין שנוגעים לשריפות והצתות. מי שדיבר על 'הצתה' בעוד האש בוערת לא ידע מה הוא אומר, ואחת היא מה תפקידו. כדי לקבוע 'הצתה' צריך חקירה מקיפה שאורכת ימים וגם אז הקביעה הזו אינה אבסולוטית. מי שייחס ל'הצתה' מניע, וקרא לה 'טרור' נהג בחוסר אחריות, ואם היה איש מקצוע, בחוסר מקצועיות. ולגבי 'גם אם היו הצתות הרי שהביטוי 'אינתיפאדה' מעיד על יחידים ולא על הקולקטיב', זה בדיוק ההיפך. מאינתיפאדה עולה מניע מדוייק, לאומני, וסוג של ארגון ויד מכוונת.

      Liked by 1 person

      • אז תרשה גם לי לדייק (משום מה הוויכוחים אתך מעוררים בי את יצר הדקדקנות, שהוא לא משהו חיובי במיוחד, אבל כזאת אנוכי): איש מהכבאים ששמעתי מתראיין לתקשורת לא הזכיר את המילה טרור או אינתיפאדה. הם בסך הכול אמרו שחלק מהשריפות נראות להם כמו הצתות. זה אפילו לא נראה לי חוסר אחריות להגיד את זה. לא אכנס אתך לוויכוח עד כמה יש להם יכולת להתרשם או לא, אני לא מבינה בזה מספיק.

        מי שדיבר במונחים מכלילים היו פוליטיקאים (וגם כמה עיתונאים). מסכימה אתך – וכבר הסכמתי בתגובתי הקודמת – שצריך להתייחס לדבריהם בזהירות מרבית, בעיקר כשמדובר בחבורת הפוליטיקאים שמככבת אצלנו בעת הזאת. אין בכלל ויכוח על כך שהיה מוטב לו היו סותמים את פיותיהם כמה שיותר. הלוואי.

        ובנוגע לאינתיפאדה באדרתה הנוכחית, בשנה-שנתיים האחרונות: לא אתווכח אם המונח אינתיפאדה ראוי לה או לא – אבל מה שמתארים בעניינה חזור ותאר הוא בדיוק זה: שאין לה יד מכוונת ברורה, אלא שמדובר בהחלטה פתאומית של יחידים. יש מניע כלשהו, אין ארגון מסודר. בדיוק זה המאפיין שלה. זה נכון ל'אינתיפאדת הסכינים', ונניח לשאלה אם השם מתאים לה או לא.

        ועוד מילה אחת על היד המכוונת, אם יש כזאת, בכל מיני עניינים: פייסבוק. ומוטב שלא אתחיל לדבר על *זה*, כי מהדיון הזה כבר לא נצא, וגם אני וגם אתה צריכים מן הסתם ללכת מתי שהוא גם לעבודה.

        אהבתי

  2. אני כבר רבתי עם כל סביבתי. יכול להיות שהיו גם הצתות, ובלי ספק קביעה כזו של ראש הממשלה מעודדת חקיינות של אחרים, ויכול להיות שגם מניע לאומני מעורב בה. אם היו מציתים הם רעים ופושעים, אבל בלי ספק יש רקע קודם לרוע של כל אחד, יאוש, לחץ. היו בוודאי תנאי התפשטות אש קיצוניים, אירוע טבע. הכל יחד לא מוסיף לשלווה של אף אחד כאן. וגם מי שאולי צודק בקמצוץ צריך להיות חכם. להרגיע, לא להכליל, לא להטיח האשמות כוללניות ולא להסית כלפי ציבור שלם.

    Liked by 1 person

  3. אולי זו עגמומיות סוף הסתיו אבל גם במקרה הזה המחשבות שלי חוזרות לסיפורי האימים של הורי על עלילות דם והאשמות בהרעלת בארות – דברים שנועדו להחליש את יהודי אירופה ולהקל על גזילת רכוש שהם צברו תוך רדיפה ופציעה והריגה של רבים מדי.

    ההאשמה הגורפת של קבוצה שלמה בפשע מהסוג הבלתי-נסלח מתירה דמם של יחידי הקבוצה. מפחיד מאוד לקרוא על זה בדיווחים העיתונאיים שאני רואה מאצלכם.

    אהבתי

  4. כמוך אינני מאמין לפוליטיקאים. ומצד שני אני לא מבין בכבאות והצתות. דבר אחד בטוח – אין עשן בלי אש. דליקות לא נגרמות יש מאין. יש תמיד יד אדם שגורמת להן (בשוגג או במזיד). השאלה היא רק מי.
    אבל בניתוח שלך חסר אספקט אחד חשוב: קביעת המדינה שמדובר בהצתות מכוונות משמעה כלכלית כבדה – תשלומי הנזקים על ידי מס רכוש. לא הצתות מכוונות – אין תשלום!
    הרי לפחות אינטרס למדינה שלא לקבוע שמדובר בהצתות מכוונות ובוודאי שלא בשל טרור.

    אהבתי

    • אתה ממש שם תג מחיר על הסתה גזענית נגד ערבים? ביבי משלם את זה מהכיס שלו? הוא מקשקש בסבבה וייתן לפקידי מס רכוש לבשר לחברות הביטוח את החדשות הרעות שרוב המקרים אם לא כולם אינם תוצאה של הצתות.

      אהבתי

  5. כל שאני יכול לומר שימים יגידו, גם לגבי האשמות וגם לגבי הפיצויים ושיקום מאות בתים.
    בכל מקרה אני נורא נזהר מהכללות (מכל הצדדים) על ציבורים שלמים.
    לצערי הסתות מרומזות ופחות מרומזות כל העת, אינן מוגבלות לפוליטיקאים יהודים.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s