אחד ליום על חוק הלאום – כרוז מספר תשע

הפייסבוק הביא לידיעתי – אני לא זוכר אפילו דרך מי – אירוע של 'שרים ומוחים על חוק הלאום'. הסתכלתי וראיתי שזה ביום שלישי בחילף, שזה יוצא בדיוק בדרך חזרה מהמסלול שלי באוניברסיטה. אז את הבוקר ביליתי באוניברסיטה, ואף מצאתי את שחיפשתי – כל אנשי הפחה, פרוזופוגרפיה של צבאו של מחמט עלי, שזה הבחור ששלט על ארץ ישראל בין 1831 ל-1841 שזה יותר ממה שביבי שלט, מה שמראה לכל דבר יש סוף – ואז יצאתי אל עין בוסתאן בכפר חילף.

כשהגעתי – הפתעה הפתעה. לא ציפיתי לראות יותר מדי אנשים שאני מכיר, כי כשמישהו מסמן "מתעניין" באירוע מחאה בפייסבוק, הלחיצה הזו על הכפתור היא כל המחאה שהוא ימחה, אבל פתאום ראיתי, בחנייה שליד הגן, את א' שהיה איתי ממש בצבא ושנינו לחמנו כתף אל כתף בנבי אל עוואדי ב-1987 עם השברייה בין השיניים. א' הוא בחור מאוד הוליסטי ואנתרופוסופי, מורה במקצועו, מה שמראה שיש תיקון לכל דבר, אלא אם כן הכלי ממש נשבר כמו במקרה שלי, והוא קשור אל העמותה שמפעילה את הגן. כי המחאה הייתה אירוע של גן דו לשוני בכפר חילף שאליו מגיעים ילדים מהגנים הסמוכים ומטבעון

אני בעד חינוך דו לשוני, ואף חינכתי דו לשונית את בתי אלמוג, שלמדה את היסודי ב'מדרסת אל ג'ליל'. ובאמת האירוע היה פלאשבק ליסודי של אלמוג, כולל כל האלמנטים שכל מילה שנאמרת על הבמה בערבית מייד זוכה לתרגום סימוטלני לעברית ולהיפך, וכל האנשים הנפלאים עם הכוונות הנורא טובות, שבאו למחות על מה שעושים האנשים הפחות נפלאים עם הכוונות הרעות. האווירה הייתה קסומה, הייתה בריזה, ישבנו על כסאות מפלסטיק, ומחינו בשירה. היו שתי זמרות, דיאן קפלן ומירה עילבוני, ואחרי כן עלו המחנך והמוזיקאי אמיר והאמנית לילה, שהדביקו את כולנו באנרגיות שלהם, וסחפו אותנו לריקוד ושירה של שיר שאמיר כתב –

 קאלב ואחד

אני מצרף כאן קישור לביצוע של השיר, אבל תיזהרו, זה שיר מדבק ברמות, והוא לא יוצא לי מהראש כבר מאתמול בערב.

אז? אמיר שלומיאן, שהיה מנחה האירוע וכנראה המקים של גן הילדים הדו לשוני בחילף (שעל זה כבר פרס נובל לשלום בלי לחשוב פעמיים) אמר ש'אנחנו מסרבים לקבל את חוק הלאום, ונפגין את ההתנגדות שלנו בכך שנחגוג את השונה שבנו'. זה מאוד סבבה, וזה גם המסר של השיר. זה יביא לביטול חוק הלאום?

יש איזה תקווה שאם יראו את הסירוב לקבל, את ההתנגדות, אם הערבית תקבל מקום בולט בחיים שלנו, בציבורי שלנו, אם יתייחסו לכל מי שאינו יהודי כשווה למי שאינו יהודי, הדבר הנורא הזה, חוק הלאום, יבוטל בסופו של דבר. כאן יש חשיבות עצומה פחות למפגני ענק כמו זה שהיה בתל אביב בשבת, ויותר להתנגדות עממית, שורשית, גראס-רוטס, כמו שראיתי אתמול בחילף.

או שכך אני רוצה לחשוב. האנשים הנהדרים האלה שראיתי אתמול בגן שהביאו את הילדים שלהם ללמוד עם יהודים וערבים ושרו בשתי השפות וניגנו בקלרינט, ועשו את טקס המים, שבו שני זרמי מים משני כדים שונים זרמו לתוך כד משותף, הם לא קהל היעד של חוק הלאום, הם הקהל שהחוק נועד לפגוע בו. החוק נועד ליצור מצב שבו העברית עדיפה על הערבית, והיהודי עדיף על הערבי. למרחב בו הערבי שווה ליהודי והערבית שווה לעברית אין מקום במציאות החדשה. הבסיס לקיום של האנשים האלה נשמט, והמחאה שלהם היא מחאה של המשוכנעים ממילא. אז? גרעין של מחאה עממית, שתסחוף ותביא לביטול החוק, או ערימה של דינוזאורים לבנבנים היושבים בשמש ומנגנים בקלרינט כשהם מסתכלים, מהופנטים ולכודים, על המטאור הענק המתקדם לעברם?

בחייו הקצרים והרעים של חוק הלאום חלף עוד יום אחד.

 

 

 

 

 

 

 

 

6 מחשבות על “אחד ליום על חוק הלאום – כרוז מספר תשע

  1. הי גל ! קראתי את הפוסט היומי על הארוע אתמול ואת הראשון בנושא חוק הלאום. מעניין מה שאתה כותב על אי הרלונטיות של החוק ומצד שני על הסכנה שבו בלעצב תודעה שלא מכילה את השונה ולהגביל חשיבה שלא חופפת את מה שחושבים בשלטון.
    היה טוב שבאת ותמכת ושאתה מתעד את הארוע בבלוג…איתן

    אהבתי

  2. כבר אמר מי שאמר: אם לא נשנה את העולם, לפחות נישמר כדי שלא ישנה הוא אותנו.
    ולמעשה, ערב כמו זה שהעברנו יחד בחילף, ופוסט כזה כמו שכתבת – מחזקים אותי ומשמחים אותי. תודה שכתבת!
    נכון, המים עכורים כרגע סביב, אבל אילו ראיתי רק טוב בעולמי, ברור היה שאני משלה את עצמי, נכון? תמיד תהיה עבודה לעשות, ולא עלינו לסיימה ממילא, תודה לאל.
    לכן – אין לנו אלא להמשיך בדרך, והיא מתגמלת! תודה נוספת על כך שבאת גל, מקווה שעוד ניפגש בשמחות נוספות, ותודה על הפוסט!
    מה עוד נותר לומר? אה, החוק הטיפשי ההוא. יעבור גם הוא מן העולם, כמו גם מחמט עלי ושאר תופעות.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s