אפקט מנדלה

מבקש שתקראו עד הסוף כי זה פוסט עם שאלה, וכמה שיותר יקראו וכמה שיותר יפיצו אז הסיכוי שאקבל תשובה ושאוכל לישון בלילה טוב יותר. נכון, יש דברים יותר חשובים, כמו למשל שהיום גילו 3000 חולי קורונה, וממילא העולם הלך פקאקט אז מה שמדאיג אותי זה מה שתקראו כאן, כי היתר מפחיד מדי.

נכון שלפעמים אתם מגלים משהו שהוא לא בדיוק בסדר, לא בדיוק כמו שהיה, ואז אתם מגלים שאתם במיעוט, ורוב האנשים חושבים שכך היה מאז ומתמיד? נאמר שאתם זוכרים את השיר של רגע ודודלי – "לי חבר קוראים לו רגע, הוא אסון הוא ממש פגע" ואז אתם מגלים שבכל הגירסאות המוקלטות, אפילו אלו משנות השבעים זה הולך "לי חבר קוראים לו רגע, בוב שובב הוא ממש פגע". רגע, מה זה הבוב השובב הזה, מאיפה זה בא? ואז אתם מגלים שאתם לא יחידים שלא זוכרים את הבוב השובב, ושיש עוד המון אנשים שזוכרים כמוכם את השיר. מה קרה כאן?

זה נקרא המנדלה אפקט. מתי שהוא ב-2010 יש איזה עיתונאית שבדית או משהו, שגילתה שנלסון מנדלה לא מת לפני שלושים שנה כמו שחשבה, אלא חי וקיים ונשיא דרום אפריקה בכיף ובסבבה. והיא דווקא חשבה שהוא מת, וזכרה את ההלוויה ואת הנאום, ובגלל שהיה אפרטהייד היו גם הפגנות ומהומות. כי הוא מת בכלא. בסדר, יכול להיות שטעיתי, חשבה, אבל אז היא גילתה שיש עוד אנשים שחושבים כמותה, וכתבה את זה בבלוג שלה וגילתה שיש אלפי אנשים שחושבים כמוה.

יש לזה המון דוגמאות. רובן מתרבות פופולרית. אמנה רק שתיים – האיש של המונופול הוא עם משקף על עין אחת או בלי? מיקי מאוס עם או בלי שלייקס? בקיצור יש מיליונת'לפים דוגמאות.

מה ההסבר? אז כמובן שזה גליץ' במטריקס, זאת אומרת שכשהרובוטים עידכנו לכולנו את התוכנה יש עוד כאלה שנשארו משום מה בגירסה הישנה. אפשרות אחרת זה איזה עניין עם יקומים מקבילים שמתערבבים אחד עם השני, ואיכשהו התודעה של כמה אנשים נשארת ביקום אחד כשכולם כבר עברו ליקום אחר. יש אנשים שקושרים את תחילת התופעה בשנת 2010 להפעלה של מאיץ החלקיקים סרן ב-2008. אז היקומים התחילו להתפצל וכל זה. תרצו – תאכלו, לא תרצו – לא תאכלו. אני לא מתחייב.

זה ככה בשתי מילים. הספר החדש שאני כותב מסתובב באזורים האלה (אבל הוא נורא מצחיק ויש בו מרגלת איראנית סקסית שהיא גם ראש החוג למחשבת ישראל באוניברסיטת חיפה, והכל כמו שאתם רגילים) ולכן התחלתי לחקור ומייד מצאתי דוגמה מקפיאת דם. אני רוצה שתקראו. אם אתם זוכרים כמוני – תגיבו. אם אתם זוכרים את זה בצורה אחרת – תגיבו. אם אתם זוכרים את השורה שאני מצטט – תגיבו. אם אתם זוכרים רק את 'הגירסה הרשמית' אל תגיבו.

אז ככה – יש את השיר 'ערב עירוני' של יוסי בנאי, שהוא דווקא יפה וסבבה והלבנה חולצת שד וכל זה. אני אוהב שירים שחולצים שד. מי זוכר את הביצוע של רוני ידידיה מסוף שנות השמונים? שהוא במנגינה אחרת לגמרי מהביצוע של יוסי בנאי, ומנגינה הרבה יותר יפה לטעמי? אז ככה. לא מצאתי את זה באף רשימת שירים של התקליטים הישנים של רוני ידידיה. זה לא נמצא גם ביוטיוב. לעומת זאת הוויקיפידה בערך 'ערב עירוני' טוענת שרוני ידידיה שר אותו, וכך גם שירונט. אבל הביצוע הזה לא נמצא באף מקום. אז כנראה שאני, ומי שערך את הערך בוויקיפדיה ומי שכתב בשירונט הם מיקום אחד, ויוטיוב וכל תחנות הרדיו בעשרים השנים האחרונות, ובכלל גם הגוגל נמצאים ביקום אחר?

ומה שעוד מוזר זה שהשיר שאני זוכר הוא עם השורה המאוד אלתרמנית "אני יכול להאמין לכל אדם רק לעצמי לא". זה מסתדר יופי עם השיר, יש בזה ניחוח של אלתרמן, וזה לא מופיע באף מקום ודוד גוגל לא מכיר את זה מאף מקום אחר!

אז? כולם עברו עידכון במטריקס לגירסה 2.0 שהחליפה את רוני ידידיה ביוסי בנאי מטעמים מסתוריים ביותר (אני יכול לבנות את התיאורייית קונספירציה שמסבירה את זה בדיוק, רק חבל על הזמן שלכם) או שאני זוכר לא נכון? או שמישהו כאן זוכר כמוני? מי שיוכיח שיש או אין שיר כזה בביצוע רוני ידידיה יזכה לתהילת עולם. מי שיגיד לי שהוא זוכר כמוני וגם לא מצליח למצוא – גם סבבה. מי שזוכר את השורה – נחמד מאוד.

אנא הגיבו והפיצו כי רבה המצוקה.

10 מחשבות על “אפקט מנדלה

  1. זה שיר כל כך יפה! לא הכרתי מעולם גרסה של רוני ידידיה וגם לא את המשפט שהזכרת. והשורה שנתקעה לי בראש היא דווקא: "גופי נקטן ומתנמך אבל ראשי כל כך גבווווההההה". אדם קרוב אצל עצמו?

    אהבתי

  2. כרגיל, אני בטח מפספסת משהו. לא זכרתי על מה המדובר אבל מצאתי ביוטיוב את הביצוע של יוסי בנאי ונזכרתי (רק במנגינה, לא הכרתי את המילים).

    אבל כשמקלידים בגוגל 'ערב עירוני רוני ידידיה' מוצאים כל מיני דברים, למשל:
    https://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=2583&wrkid=25433

    ואם תיכנס לאתר הזה:
    http://www.qube.co.il/%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%99%D7%93%D7%99%D7%93%D7%99%D7%94
    ללשונית 'דיסקוגרפיה', לאלבום '1984',
    תמצא שהשיר מוזכר שם.
    לא שאפשר לשמוע אותו, אבל אולי אפשר לקנות באיזה מקום את האלבום…

    כלומר, היה היה. זה בטוח.

    אהבתי

    • דבר ראשון צעד קדימה, ותודה! דבר שני – לפי התיאוריה זה שהשיר מופיע בכל מיני מקומות לא אומר שהוא קיים באמת. עד שלא אשמע באזניים לא אוכל לסמן 'וי'. חיפשתי לפי 'השיירה עוברת' ונראה שנותרו רק ביצועים על ויניל, ואין את השיר עצמו באף מקום ברשת. כך שגם שאלת השורה השונה לא נפתרה. בביקור הבא באוניברסיטה (במחלקת האודיו של הסיפריה) התעלומה תיפתר סופית, אם קורא או מגיב אחר לא יפתור אותה לפני כן. תודה!

      אהבתי

  3. רק על עצמי לספר ידעתי. לפני זמן מה גיליתי בתדהמה שאיזה עשרים דפי גוגל המכילים ערכים הקשורים בשמי העברי נמחקו כלא היו. בגוגל האנגלי דווקא קיימים (עדיין) כמה עשרות דפי ערכים שזוכרים אותי. אז יש מצב שהגוגל העברי והאנגלי חיים ביקומים מקבילים.
    אגב ללא קשר הזכרת ויקיפדיה. כתבתי ערך על בלוגיית פרפרים לפרסום (בתור הבלוגיה הכי פופולרית כיום בישראל, לפי מדד SEO, מגיע גם לה ערך בויקיפדיה בצד בלוגיות מתות, גוססות או השואפות לחזור לתחייה). אבל איזה עורך אחד (בראיין שמו) החליט להחזיר לקבורה בדף שם המשתמש שלי, ללא הסבר ואפילו איים עלי שלא אעז להחזיר את הערך לדיון. הרי קישור לערך הדחוי:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:%D7%A7%D7%A0%D7%A7%D7%9F_%D7%A4%D7%A8%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%9D_-_%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%94_%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95

    אהבתי

    • בקשר לוויקיפדיה, הייתי שם נורא פעיל הרבה זמן, ועזבתי בזעם ובטריקת דלת, בדיוק בגלל התנהגות מהסוג שאתה מתאר. אין לאדם שזמנו יקר לו מה לחפש בעריכה שם.

      אהבתי

  4. אני מכיר רק את הגרסה של יוסי בנאי. האמת שאפילו לא ידעתי שרוני ידידיה שר שירים… מכיר אותו רק בתור מגיש ב-88. את המילים של השיר אני לא מכיר מספיק כדי לומר אם השורה שציטטת שייכת לשיר הזה.

    אהבתי

  5. וואו, אני עדיין מסוחררת מהדוגמאות שנתת בהקדמה! מנדלה? באמת????? וואו.
    לגבי שאלתך: מכירה היטב את רוני ידידיה וכמה שירים שלו (השיירה עוברת הכי בולט) משנות השמונים (?) אבל לא היה לי מושג עד היום שהוא שר במקור את "ערב עירוני".
    אני מכירה רק את הגרסא של יוסי בנאי, מזי כהן ואחרים כפי ששודרה בטלוויזיה כשעוד היה רק ערוץ אחד בודד – לא זוכרת באיזו שנה זה היה. לא מכירה היטב את המילים אבל דווקא השורה שנתקעה בלבי כל השנים היא "נשים נוגות נוגות אומרות לערב למה באת" ולמרות שכל השנים הלב היה מתכווץ לי כשהיו מגיעים לשורה הזאת, באסוציאציה חופשית של אלימות נגד נשים, באף פירוש שמצאתי ברשת אין רמז בכלל שזו הכוונה של השורה הזאת. בקיצור – רב הנסתר על הגלוי. לא יכולה לעזור……….מצטערת.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s