הגיונות קנטיאניים לסגר השני

המגיפה הזאת זה עניין למומחים, ואף אחד מאיתנו לא מומחה. המומחים גם חלוקים בדעותיהם. סגר זה טוב? זה רע? זה יוריד את התמותה? ישטח את העקומה? ישפר את הגיהינום במחלקות המיון? אי אפשר לדעת. הדעה הקיצונית לכאן או לכאן כנראה אינה נכונה. המגיפה כאן והורגת בנו, אף אחד אינו בטוח, וזה משתולל בקצב של אלפים ליום. מצד שני הסגר הוא בעייתי. הוא פוגע בדמוקרטיה, סוגר אנשים בבידוד שיכול לפגוע בהם יותר מהמגיפה, ויש בו אלמנטים קשים מאוד לכולם. מה לעשות?

בהיעדר מידע בדוק ממומחים לאפידמיולוגיה וכיוצא בזה, נותר רק לפנות אל המומחה לכל דבר משכבר הימים עמנואל קאנט.

"אי אפשר להעלות על הדעת דבר כלשהו בעולם, ואכן אף לא מחוצה לו, שיכול להחשב טוב ללא סייג, חוץ מרצון טוב" כך מתחיל 'הנחת יסוד למטאפיסיקה של המידות' שזה טקסט שכל אחד צריך להכיר. אז איפה הקורונה בכל זה?

קאנט הוא דאונטולוג. הוא הולך לפי הכוונה של המעשה ולא לפי תוצאותיו. אחרים הם טלאולוגיים, מהי התוצאה של המעשה. תועלתנות, למשל, היא טלאולוגית. תועלתן היה יושב ומחשב את העלות הצפויה של הסגר במונחים של אושר אנושי מול סבל אנושי, (יוטילים, כך קרא לזה בנת'אם, ליחידות החישוב האלה) ולפי זה מחליט. אנחנו, כקנטיאנים, נחפש את הכוונה בראש ובראשונה. זה יותר פשוט כי באמת אין שום דרך לדעת את התוצאות של הסגר מראש, ואין שני מומחים בעולם שיכולים להסכים. ולמי להקשיב? דאונטולוגיה היא בראש ובראשונה מאוד פשוטה, ודורשת הרבה פחות מומחיות אמפירית. תועלתן היה צריך אפידמיולוגי שישב לידו ויעשה חישובים. לדאונטולוג יש מדד אחד – מה הכוונה?

אז הכוונה היא בראש ובראשונה רעה, רעה מאוד. הכוונה של העבריין היא ברורה, להרוג את המחאה. ולא משנה הסבל האנושי, או מניעת המגיפה או כל דבר אחר. אם הכוונה רעה – הסגר רע (למרות שקאנט היה מציית לו, כי הוא קאנט, והוא פרוסי, וחייבים לציית לריבון. אבל אנחנו אחרי מאתיים שנה של חשיבה קנטיאנית שבאה אחריו, ויודעים שבקטע הזה הוא לא הכי צודק)

אז מה? לצאת לרחובות? להשתולל בבלפור בלי מסיכות? להפיץ את הקורונה כאילו אין מחר ולחכות לחסינות עדר? לא, כי קאנט אמר עוד משהו – "לא לעשות שום פעולה אלא על פי כלל פעולה כזה שאמור להיות עקבי עם קיומו כחוק אוניברסלי, ואם כך רק על פי כלל פעולה כזה שהרצון יוכל על ידי כלל הפעולה שלו לראות את עצמו באותו הזמן גם כמחוקק חוקים אוניברסליים". זה הציווי הקטגורי, שבסך הכל אומר שתעשה את הדבר שאם כולם יעשו אז יהיה טוב.

מה זאת אומרת? אחריות, בידוד חברתי, ללבוש מסיכות, לשמור על עצמך ועל הקרובים עליך, ולהתנגד בכל הכוח, בכל מה שלא סותר את האחריות האישית, לשלטונו של העבריין.

אנחנו כולנו, גם תחת שלטון המושחת שבדיקטטורים, מחוקקים קנטיאנים בממלכת התכליות, ואם נמשיך להיות כאלה, ונפעיל את הציווי הקטגורי בכל פעם שעלינו לבצע החלטה מוסרית, נהיה גם חופשיים. חופשיים גם כשאנחנו כבולים באזיקים, בסגר, באיסור הפגנות. זו המשמעות של חופש.

ממתק לסיום – זו להקה שנקראת ילד טבעי, והיא שרה שיר שהכותרת שלו היא 'קשה בגן עדן' אבל המילים שלו נורא פשוטות – אל תעלה על הנסיעה הזאת.

6 מחשבות על “הגיונות קנטיאניים לסגר השני

  1. אחריות, בידוד חברתי, ללבוש מסיכות, לשמור על עצמך ועל הקרובים עליך, ולהתנגד בכל הכוח, בכל מה שלא סותר את האחריות האישית, לשלטונו של העבריין.
    קניתי בשתי ידיים
    חתימה טובה

    אהבתי

  2. את הציווי הקטגורי לא הבנתי (אני חלשה בהגיונות כאלה), אבל אם כוונתך שצריך להפעיל שיקול דעת זהיר ואחראי גם בהפגנות, אני איתך. ואני מוסיפה: כדי לא לעורר מדנים מיותרים מסוג 'למה להם מותר ולי לא'. כי גם אחרי שנתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה, כולנו עוד נצטרך להמשיך לחיות כאן ביחד.
    שנה טובה, בריאה ורגועה שתהיה לכולנו.

    אהבתי

  3. בינתיים תרשה לי להיות "תועלתן" ולהתעלם מצרכי העבריין. המנעות מהדבקה עושה רושם הכרחי. לולא היו דיווחים מכל העולם, ואינני מתעדכנים באמצעות תיווך ישראלי, אולי הייתי מקבל את תיאוריית הקונספירציה שבונים סביב הסגר ותאריך המשפט של הביבי.
    יחד עם זאת, הבינותי שהולכת להיות הפגנת מכוניות. מעניין מה ימציאו סביב זה כלבלבי התקיפה בראשות הג'ורה החדשה – אסנת מארק.

    אהבתי

  4. ולא התייחסת לצד הכלכלי ולהשפעתו של זה על חיינו במהלך הרבה השנים הבאות. וכן, צריך לשמור אבל צריך לעשות זאת בהגיון, במקצועיות ותך יצירת אמון ציבורי רחב.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s