חולית 2 – אל תלכו בשום פנים ואופן

ימבה זמן לא כתבתי כאן, מיולי 22 בערך. וזה לא שלא קרה מאז שום דבר שכדאי לכתוב עליו, אבל לא היה לי זמן ולא היה לי כוח. אבל אתמול הייתה לי חוויה מזעזעת שראיתי עם פלג את חולית 1+2 בפלנט (למה הם לא יס פלנט?מה זה פלנט? בעצם מה זה יס פלנט?) ואני חייב למנוע מכם מללכת לסרט הזה ולכן החייתי את הבלוג ולהקוראים ינעם.

אז זה ביקורת סרט ויש המון ספוילרים אז מי שחושב להתעלם ממה שיש לי להגיד ובכל זאת ללכת לסרט הזה שלא יקרא הלאה, אבל זה הכל על אחריותו.

בקיצור חולית 1 היה סרט סבבה שדי תיאר את 10% הראשונים מהספר של פרנק הרברט. היו שם כל מיני בחירות ליהוק משונות כמו ג'וש ברולין לתפקיד גורני האלק, או שהפכו את הפלנטולוג הקיסרי ליאייט קיינס לאישה, אבל סבבה וזורמים. אה… ג'ייסון מומואה שהוא הבעל של חאליסי הוא שם דאנקן איידהו וגם זה פיספוס. אבל אני מבין שלא כל האנשים קראו את הספר, וגם מיליונת'לפים המשכים, וזה לא ממש יפריע אז זרמתי. בקיצקיצור הסרט היה סבבה. אפקטים חמוד, משחק זוועה, נאמנות לספר תשעים אחוז פלוס, ואין מה להתלונן. ואז הגיע חולית 2. בין מה שקורה בחולית 2 לבין הספר אין שום קשר ולכן אספר את עלילת הסרט כפי שאני מבין אותה.

אתחיל רק מאיזה אמירה כללית ש'חולית' הוא יצירת מופת בגלל הקישור בין אקולוגיה, אקסוביולוגיה, דת ומדע המדינה, וקצת סוציולוגיה, שיוצרים עולם מאוד מורכב ועשיר, ואת זה כנראה אי אפשר להעביר בסרט אז החליטו לעשות סרט תעמולה לחמאס וזה מה שיצא.

בקיצור הדררים הם עם בדואי כזה שנורא מדוכא מזה שלפני שמונים שנה בערך כבשו אותו ההרקוננים הרעים. ההרקוננים הם כמובן לבני עור. לא ורודים כמונו, אשקרה לבנים. חוץ מהאבא שטבע בזפת מאיזה סיבה והוא תמיד מכוסה באיזה שכבה שחורה. אז יש לנו כבר את מה שנורא אוהבים בהוליווד ובאמריקה שזה שחורים מדוכאים טובים לבנים מדכאים רעים. אז המדוכאים חוץ מזה שהם שחורים הם גם ערבים והם מאמינים שיגיע הליסאן אל גאיב ויציל אותם.

אז יש להם הזרוע הדרומית שהם נורא דתיים פונדמנטליסטים ורוצים לכבוש את העולם בדם ואש, והזרוע הצפונית שהם כאלה חילונים ולא מאמינים במהדי, אבל זורמים כי ההרקוננים כבשו אותם והם מתנגדים.

אם מסתכלים על איך שהדררים מופיעים בסרט, אז צריך לקרוא את 'אוריינטליזם' של אדוארד סעיד לפני כן ולסמן וי בכל המקומות הנכונים, כי בניגוד למגוון התרבותי החברתי והדתי שבספר, הם אשקרה איך שמישהו מהוליווד רואה את עזה. עד הפרט האחרון.

אז בגלל זה שהם ערבים ושחורים ומדוכאים הם לא יכולים להציל את עצמם, וצריכים ילד בן 15 לבן שיגיד להם מה לעשות. אז מגיע אליהם באמת איזה פול אטראידס לבן וצח כשלג שנהיה פתאום מנהיג שלהם והם כולם מאמינים שהוא ליסאן אל גאיב, שלא ברור מה זה בדיוק ולמה זה טוב. אמא שלו גם באה, והיא מצטרפת לאונרא שלהם, ועושים לה המון קעקועים על הפרצוף.

ואז יש המון פוליטיקה בין הדתיים שמאמינים שהפול הזה הוא המהדי (המושגים משמשים כאן בערבוביה, בניגוד לדיוק הלשוני והתרבותי של הרברט, שבניגוד לדני ווילנב הבמאי הבין במה שהוא כתב) שזה בערך החמאס גם מבחינת האידיאולוגיה והשיטות, ובין החילונים יותר שהמנהיגה שלהם זה איזה צ'אני בחורה נחמדה שמשחקת אותה השחקנית זינדאיה שמתאימה לתפקיד כמו שאני מתאים בערך, שרק רוצים לסיים את הכיבוש. בהתחלה הפול הזה נורא נרתע מהחמאס, אבל אחר כך הוא מגיע למסקנה שהוא רוצה ג'יהאד ומגיע לנאום בפני הפלג הדרומי, ומנהיגם סטילגאר (אם פרנק הרברט לא היה ממציא את השם הזה ב-1965 הייתי בטוח שזה טייק לא מתוחכם על סינואר) והם נורא נגנבים עליו וממנים אותו למנהיג שלהם, ומלמדים אותו לרכב על תולעים כאלה שיש שם.

ואז מה שקורה זה שהוא מנהיג אותם למבצע שהוא מפוצץ את החומה, פולש לעיר של הכובשים ולוקח שם המון חטופים. נשבע לכם! אז בניגוד לחמאס אצלנו שלקחו קיבוצניקים וחיילים ואנשים ממסיבת הטבע, הוא שואף לגדולות אז הוא לוקח את הקיסר ואת הבת שלו כחטופים, ואז הקיסר מתפטר והוא מתחתן עם הבת שלו, ונהיה בעצמו קיסר. ובגלל שאף אחד בעולם לא מקבל את המהלך הפוליטי הזה, הוא פותח בג'יהאד בכל היקום ושולח את הפלג הדרומי של החמאס שלו לפשוט על כל הכוכבים בעולם ולכבוש אותם. אז הבחורה צ'אני נורא נעלבת שהוא יוצא עם הבת של הקיסר וזרק אותה לצד, וגם שהיא לא בעניין של ג'יהאד בכלל, והיא יותר מתונה, אז היא בורחת לרשות הפלסטינית ומוצאת שם תולעת ורוכבת עליה, וכך נגמר הסרט כי צריך חולית שלוש ששם יראו את ההמשך שלא ממש מעניין אותי מה הוא.

אין לי מושג איך הזוועת עולם הג'יהאדיסטית הזאת משחקת על מסכים בישראל, אבל אני ממש שילמתי ארבע מאות שקל (אני ופלג בווי איי פי, שזה כולל גם ארוחה ופופקורן ושתייה בלי הגבלה וכיסא כזה נורא נוח, אז אם הסרט היה שווה אז זה לא היה נורא) בשביל לראות את זה, ונשבעתי – לא עוד! לא אתן שעוד אדם אחד בעולם יקרה לו את הדבר הנורא הזה. וכך חזר הבלוג לתפקידו החברתי כמתריע בשער. אני יודע שביבי לא יקשיב לי כי הוא לא מקשיב להתראות, אז שילך מה'כפת לי. למרות שאם הוא הולך לסרט בטח אנחנו משלמים.

20 מחשבות על “חולית 2 – אל תלכו בשום פנים ואופן

  1. חבל, כי בתור מי שלא קרא את הספרים מעולם, בתחום משחקי המחשב dune אחד היה איזה מין קווסט מתוחכם שלא ממש הבנו ולא ממש הצלחנו לשחק בו, כי לא ידענו אנגלית, ולעומת זאת dune 2 היה משחק אסטרטגיה-בזמן-אמת פורץ דרך ומעולה (ואם אני זוכר נכון, גם היה הראשון שהגיע אלינו על דיסקט פלופי 1.44 ולא על הדיסקטים הישנים השטוחים והגדולים יותר…)

    אהבתי

  2. בחולית (1) צפיתי במסגרת הסרטים החינמים של HOT ולא התלהבתי בלשון המעטה. אבל בעקבות הפוסט שלך, אני בטוח שלא אצפה בסרט חולית 2 (אפילו אם יוקרן בחינם) 😀

    טוב שוב לשמוע ממך אצלנו, כי מהרשתות החברתיות אני מדיר עיניי מזה זמן, למען בריאותי הנפשית.

    Liked by 1 person

  3. אז היות וטרם קראתי את הספר (ויש לי אותו בבית) אני מבינה ממך שעדיף לראות את הספר ועל הסרטים לוותר (לא שאני רואה את עצמי מגיעה לקולנוע כלשהו, אבל זה כבר עניין אחר).

    Liked by 1 person

    • היי הדר… כיף לשמוע ממך. אם יש לך את הספר בבית מה את מבזבזת זמן בבלוג שלי? לקרוא, ומהר!

      אהבתי

    • כמי שראה כמה וכמה עיבודים של אותו סיפור, הספר מומלץ, זו ספרות מופת לענ"ד. לפני 120 שנים חוקר ספרות ותיאורטיקן קומוניסטי ברוסיה כתב מאמר שלם על ספרות "פוליפונית", כלומר שיש בה יותר מקול סמכותי אחד.

      חולית הוא בדיוק דוגמה מודרנית לפוליפוניה בצורתה הטובה ביותר. כן, נכון, בתוך ז'אנר הנקרא: אופרת חלל, שלכאורה "נחות", אבל הרברט הצליח להחיות הספרו את תרבות הסמים של שנות ה- 60, מרד הסטודנטים, התקוממיות כנגד האימפריאליזם הממשי והתרבותי של אירופה ואמריקה, ונכון, הוא חזה ככל הנראה את השינוי שחל בתרבות המוסלמית. מגדלי התאומים ופיצוצם הוא כמעט מחווה לשימוש של "קפיצת הדרך" בפצצות אטום.

      אהבתי

  4. כמה שמחתי לראות פוסט ממך, וגם אם הוא ביקורת קטלנית על סרט שממילא לא התכוונתי לראות.

    אהבתי מאד את הספר חולית (עד כדי כך שקניתי אותו שוב לאחר שהכלבה שאז היתה לי אכלה את רובו), והסרט – כפי שהעדת בעצמך – היה חביב ונסבל, ובזה סיימתי. לא המשכתי לשאר הספרים ולא התכוונתי, כאמור, לצפות עכשיו בחדש.

    בכל מקרה תודה והלוואי שתמשיך לכתוב גם על נושאים אחרים

    Liked by 1 person

    • אגב, לחולית יש המשכים שכתב הרברט בעצמו, לענ"ד עד "בית לשכה – חולית".

      יש קדימונים [בלעז: פריקוול'ס"] כתובים ע"י בנו וחבר של הסופר ויש המשכונים, שמסתיימים כ- 15 אלף שנים אחרי השתלטות הרובוטים על בני האדם.

      אהבתי

  5. פוסט מצוין, אבל בתור מישהו שנראה כמו פייד ראות'ה לא נראה לי לגטימי שדווקא אתה תכתוב ביקורת ככ נוקבת 😂

    אהבתי

  6. פינגבק: הנושא החם – תחרות הזמר של האירוויזיון – החיים שלי (או של אחרים)

  7. אותי לא הצלחת לשכנע, כי אני מאלה שכל דבר שהשם "חולית והרברט מודבק אליו, אני ארוץ בכל כוחי.

    אך ללא קשר, בגלריה של 'הארץ' מהיום, 3.3.2024 יש טור שמעודד ללכת, ורואה בחלק ב' המשך ראוי, ואולי אפילו עולה על הראשון.

    אבל תודה לך, אבו אלמוג.

    אהבתי

כתיבת תגובה